Adecco

De commerciële meerwaarde van financiële informatie: GraydonCreditsafe volgens Adecco.

Jocelyne Vandecauter, Creditmanager

Jocelyne Vandecauter, sinds 2004 creditmanager bij Adecco België, vertelt over de interne werking van een succesvolle HR-dienstverlener. Degelijke credit checks bieden er niet alleen een financiële meerwaarde, maar ook een commerciële plus.

Jocelyne werkt sinds 1999 op de dienst credit & collection (accounts receivable) van Adecco. Momenteel is ze er creditmanager over een zeskoppig team van deskundige anciens.

Adecco

Het uitgebreide klantenbestand van een HR-dienstverlener

“Mijn team heeft 2 grote verantwoordelijkheden: credit checks van bedrijven uitvoeren en achteraf de openstaande facturen opvolgen tot het moment van betaling. Met ongeveer 5.000 actieve klanten in alle mogelijke sectoren, van retail en logistiek tot horeca en transport, is dat een hele klus. Een klus die dankzij de diensten van GraydonCreditsafe veel gemakkelijker wordt.”

Het belang van credit checks in de dagelijkse werking

“We willen vermijden dat onze kantoren tijd verliezen door klanten achterna te zitten waar we uiteindelijk niet mee in zee willen of kunnen gaan. Elke salespersoon bij Adecco heeft een login om zelf een kredietrapport aan te vragen vooraleer gevolg te geven aan een prospect. Voordat iemand een offerte uitstuurt, moet die verplicht een rapport van GraydonCreditsafe toevoegen.”

“Samen met de sales maken wij de afweging op basis van de info uit het kredietrapport en de mogelijke samenwerkingsvolumes. De rapporten bevatten echt een goudmijn aan informatie, die onze salesmensen tijdens de onderhandelingsfase kunnen gebruiken. We krijgen de budgetten voor uitzendarbeid te zien, naast de kredietlimieten, enzovoort. Op basis daarvan kunnen wij zeer gedetailleerde en waterdichte offertes aanbieden.”

Werkkapitaal is voor ons van levensbelang. Wij financieren in principe wekelijks het loon van onze uitzendkrachten, tot de klant de facturen betaalt.


Jocelyne Vandecauter
Creditmanager, Adecco

“Elke klant is uniek. Zo moest onlangs een Nederlands bedrijf met een nieuwe Belgische representatie werken met een borgstelling. Daar gingen zij niet mee akkoord. Op basis van de cijfers van de moedermaatschappij konden we dan toch een overeenkomst sluiten met een proefperiode van drie maanden en eventuele bijkomende garanties. Op die manier denken wij op de credit-dienst dagelijks op een commerciële manier mee met onze sales-collega’s.”

“Los van de financiële informatie biedt GraydonCreditsafe ons ook enorme voordelen in de uitbreiding van onze klantenportfolio. Naast de nodige gegevens en paritaire comités vormt vooral de sociale balans een bijkomende troef. Die omvat een rubriek die aantoont hoeveel mensen een bedrijf op uitzendbasis betaalt.” 

Op de kredietafdeling behandelen wij gemiddeld 1.000 klanten per persoon. Een deel daarvan automatiseren, is dus wel een must.


Jocelyne Vandecauter
Creditmanager, Adecco

“Tal van tools zorgen ervoor dat wij binnen de massa aan informatie het overzicht behouden. En dat we dus geen tijd verliezen met het zoeken naar cruciale inlichtingen.”

Proactief werken dankzij continue monitoring

“De monitoring tool vormt echt de kers op de taart. We ontvangen dagelijks berichten over veranderingen bij onze klanten. Zo kunnen we proactief reageren. En dat kan ook een positief verhaal zijn natuurlijk. Krijgen we een melding van een verbeterde kredietlimiet, dan kan de salesmanager proactief aankloppen voor een aangepaste samenwerking.”

“Toen ik nog twijfelde over een provider, luisterde het GraydonCreditsafe-team naar mijn noden en het bood snel een formule op maat aan. De samenwerking verliep vlekkeloos en ik voelde mij als klant écht belangrijk.”