Internationaal ondernemen: waarom wel en waarom niet?

Nicolas Chiesi

8 Min
22/06/2023

Vlaanderen is een echte exportregio, die instaat voor 79% van de totale Belgische export. In 2022 voerden we vanuit onze Vlaamse regio voor € 480 miljard aan goederen en diensten uit. Een stijging met 26% ten opzichte van 2021 en een absoluut record. Het toont aan dat de wereldhandel zich herpakt heeft. Al is de groei in belangrijke mate ook toe te schrijven aan de sterk gestegen prijzen voor energie en grondstoffen. Die zijn in de loop van het jaar enigszins ‘genormaliseerd’, wat zich vanaf Q4 2022 vertaalt in een groeivertraging. In 2023 zal de groei minder spectaculair zijn, maar van een krimp is er geen sprake. Toch durven nog veel ondernemers de grens niet over te steken. Angst voor slechte betalers, administratief gedoe en cultuurverschillen houden hen tegen. Met de juiste ondersteuning beperkt u nochtans de grootste risico’s en heeft u alleen maar goede redenen om te exporteren.

5 angsten van de internationale ondernemer

Internationale export doet uw bedrijf groeien. Maar het is niet zonder risico’s. Vijf belangrijke elementen houden veel bedrijfsleiders op Belgische bodem. Pakt u de risico’s echter doordacht aan, dan ligt de wereld aan uw voeten.

1 | “Word ik wel betaald voor mijn geleverde producten of diensten?”

Zelfs in eigen land vraagt het vaak een serieuze inspanning om facturen op tijd te incasseren. Bij buitenlandse klanten wordt dit er niet gemakkelijker op. Door de afstand is het traditionele proces van aanmaningen, telefoontjes en incassobureaus, allerminst een garantie op succes.

Daarnaast ben je als ondernemer soms (terecht) bang voor corruptie, fraude en bedrog. Een land als China heeft bijvoorbeeld wel een eigen corruptiewetgeving, maar ondernemen blijft er nog altijd een risico. En wat met het Oekraiëns-Russisch conflict? Tal van bedrijven hebben zwaar verlies geleden toen ze in allerijl alle Russische banden moesten doorknippen.

2 | “Ik ben onzeker over de groeicijfers van het afzetland.”

De groeicijfers van de Belgische economie zijn ontgoochelend, met een prognose van 0.6% groei voor 2023. In het verleden keken we jaloers naar exponentieel groeiende economieën als Dubai, de BRIC- (Brazilië, Rusland, India en China) en MINT-landen (Mexico, Indonesië, Nigeria en Turkije). Veel van die landen hebben de verwachtingen echter nooit kunnen inlossen en de euforie is ondertussen flink getemperd.

Dus voor u halsoverkop met die landen in zee gaat, moet u beseffen dat groeicijfers niet altijd even betrouwbaar zijn en dat ze kunnen stagneren of vertragen bij plotse schokken. Een grondig onderzoek vooraf is cruciaal.

3 | “Ik spreek de taal niet en begrijp weinig van de lokale cultuur en wetgeving.”

Als u zakendoet met Franse of Nederlandse klanten botst u al op cultuurverschillen, zoals langere betaaltermijnen of andere taalnuances. Hoe verder weg, hoe ingrijpender die verschillen. Taalbarrières, vreemde munten en eigenaardige gewoontes veroorzaken heel wat problemen.

Die verschillen in zakencultuur – vooral met klanten uit Azië, Afrika of Zuid-Amerika – kunnen erg overweldigend zijn. Ondersteuning door lokale experts is dan ook onmisbaar. 

In China neemt u bijvoorbeeld een visitekaartje aan met beide handen en behandelt u het met het meeste respect. U mag er niet op noteren of het laten slingeren na een gesprek. Bovendien vrezen Chinese bedrijfsleiders gezichtsverlies boven alles. Dat kan dus stevige onderhandelingen veroorzaken.

4 | “Kan ik mijn buitenlandse klanten wel écht kennen?”

Op lokaal vlak hebt u vaak een persoonlijke band met uw klanten. Ook leveranciers springen geregeld eens binnen. Maar hoe vaak spreekt u uw buitenlandse klanten face-to-face? Hoe groter de afstand, hoe moeilijker het wordt om een betrouwbaar beeld te krijgen van uw zakenpartners. Plaatselijke meetings met klanten en prospecten zijn kostelijk, maar een broodnodig onderdeel van internationaal ondernemen. U leert zo de mensen achter de organisaties kennen.

Om écht te weten wat er achter de schermen gebeurt en hoe het met de kredietwaardigheid gesteld is van buitenlandse bedrijven, volstaat een gesprek ter plaatse niet. Daarvoor kunt u terecht bij gespecialiseerde partners, zoals bijvoorbeeld GraydonCreditsafe.

5 | “Het is te moeilijk om correcte bedrijfsinformatie te vinden.”

In België zijn we verwend. Toch zeker wat de beschikbaarheid van bedrijfsinformatie betreft. Alle gegevens over een bedrijf zijn gekoppeld aan een uniek ondernemingsnummer, wat meteen het btw-nummer is. Maar elk land heeft zijn eigen kenmerken, regels en wetten.

Btw-nummers zijn in andere Europese landen moeilijk terug te vinden, zelfs in bedrijfsrapporten. Vond u toch een nummer? Dan kunt u de geldigheid daarvan verifiëren in het VIES-systeem – het Europese systeem voor de uitwisseling van btw-informatie.

Maar u heeft meer nodig om berekende risico’s te kunnen nemen. Gelukkig zijn er specialisten zoals GraydonCreditsafe. Die kunnen u helpen bij het onderzoek naar de kredietwaardigheid van internationale partners.

5 redenen om toch te exporteren

Ondanks deze risico’s zijn er heel wat goede redenen om wél te exporteren:

  • Organisaties die exporteren kennen een sterkere groei dan ondernemingen die dat niet doen. Exporteren loont.
  • De Belgische of Vlaamse afzetmarkt is te krap om uw productiecapaciteit ten volle te benutten. Uw onderzoeks- en ontwikkelingskosten zijn bovendien te hoog voor kleine productiehoeveelheden. Tijd om uit te breiden dus.
  • De lokale concurrentie is soms bikkelhard. In het buitenland zijn er mogelijk minder spelers met uw specialisatie.
  • De Belgische economie groeit traag. Internationaal ondernemen maakt uw bedrijf minder afhankelijk van de lokale markt.
  • Een vraag of behoefte van een buitenlandse klant is wat de meeste bedrijven over de internationale streep trekt.

GraydonCreditsafe helpt u veilig exporteren

  • GraydonCreditsafe biedt u actuele en correcte zakelijke informatie over bedrijven in meer dan 160 landen. Zo weet u altijd met wie u te maken heeft.
  • GraydonCreditsafe heeft 25 eigen kantoren in 14 landen. Daarnaast werken we samen met de beste partners op de lokale markt voor kwalitatieve inlichtingen over uw nieuwe of bestaande handelspartners.
  • Via ons geavanceerde online platform heeft u 24u per dag, 7 dagen per week  toegang tot meer dan 365 miljoen bedrijfsrapporten, die u meteen kunt downloaden.
  • Een uniforme score laat u toe om bedrijven in verschillende landen eenvoudig met elkaar te vergelijken.
  • Binnenkort, in juli, voegen we verschillende landen uit Latijns Amerika en de Caraïben toe aan ons online aanbod. We kunnen u dan online zo’n 430 miljoen bedrijfsrapporten aanbieden in meer dan 200 landen.