Marketing management

Marketing is een zeer breed vakgebied, maar binnen de afdeling staan kwaliteit, innovatie, naamsbekendheid, leadgeneratie en klanttevredenheid centraal. Het zoekt een goede verhouding tussen outbound en inbound marketing. Marketing wil in de eerste plaats potentiële kopers aantrekken en hen geen producten of diensten opdringen. Aan de hand van relevante content die aansluit op de fase van de buyer journey waarin de potentiële koper zich bevindt, probeert het prospecten om te zetten in leads, leads in klanten en klanten in ambassadeurs.

Graydon Solutions Marketing Management

Om het succes van haar marketingactiviteiten te meten, behoren Return on Marketing Investment (ROMI), NPS (Net Promotor Score), CSAT (Customer Satisfaction), Cost per Lead (CPL) en Cost per Click (CLC) tot de belangrijkste indicatoren.

Het is algemeen geweten dat de acquisitie van nieuwe klanten veel duurder is dan cross- en upsell bij bestaande klanten. Marketing beseft dit meer dan ooit en werkt sinds een paar jaar intensief op het luik klantenmarketing. Wat is het potentieel van onze bestaande klanten? Hoe kunnen we hun tevredenheid verhogen? Wat zijn de behoeften van onze klanten? Hoe gebruiken klanten de oplossingen of producten die ze afnemen? Hoe kunnen we hen hierin begeleiden?

In de toekomst zal ook inbound marketing een belangrijke rol blijven spelen om thought leadership verder uit te bouwen en te verstevigen. Daarnaast zullen ook zeer gerichte outbound campagnes opnieuw meer aandacht krijgen.

Marketing is overigens bij uitstek de afdeling die dient bij te blijven met de nieuwste trends. Het staat vaak op de eerste rij om te investeren in softwaresystemen die prospecten begeleiden van lead naar deal. Waar marketing zich dan zorgen over maakt? Markttendenzen, de snelheid waarmee het digitale landschap evolueert en de overvloed aan data over onder andere klantgedrag gepast inzetten.

In het belang van de organisatie is een nauwe samenwerking met sales (Marketing & Sales Alignment) overigens onontbeerlijk. Als beide afdelingen goed op elkaar zijn afgestemd, dan zal dat een wereld van verschil betekenen. Het spreekt voor zich dat zowel marketing als sales dezelfde doelstellingen nastreven en zich op dezelfde doelgroepen richten. Door samen de beschikbare data-elementen slim in te zetten, door gestructureerd, beredeneerd en doordacht tewerk te gaan, kunnen bedrijven hun rendement, hun conversie en hun efficiëntie gevoelig optrekken.

Relevante topics

  • Nieuwste trends en verdere digitalisering
  • Marketing: business i.p.v. cost driver
  • Business en marketing Intelligence

Uitdagingen

  • Technologische evolutie en marktevolutie
  • Klantenervaringen
  • Datakwaliteit

Doelstellingen

  • Verhogen van klanttevredenheid
  • Verhogen van ROMI – Return On Marketing Investment
  • Vergroten van merkvoorkeur
  • Kwalitatieve leadgeneratie

Graydon ondersteunt u

Graydon kan u ondersteunen om uw doelstellingen te realiseren en de uitdagingen waar uw organisatie tegenaan loopt concreet aan te pakken. Benieuwd hoe we dat doen en welke oplossingen we voor u hebben? U ontdekt het hier:

Vind uw oplossing