Survival of the fastest. Not the fittest.
Terug naar overzicht
blog

Survival of the fastest. Not the fittest.

Profiteren van de mogelijkheden van data en artificial of augmented intelligence is niet alleen weggelegd voor grote bedrijven. ‘Omdat het niets te maken heeft met budgetten’, zegt Jeremy Waite. ‘Het is niet de ondernemer die het meeste kan investeren in nieuwe technologie, maar de ondernemer die het snelst nieuwe toepassingen ontwikkelt en inzet, die de concurrentiestrijd wint.’

Het blijft een hardnekkig misverstand: data-driven marketing zou alleen interessant zijn voor multinationals omdat de nodige knowhow, computing power en analytische tools te duur zouden zijn voor een kmo.  Experten weerleggen die hypothese ten stelligste door erop te wijzen dat de technologie wel degelijk betaalbaar is. Meer zelfs, inzichten uit data laten bedrijven toe om kosten-efficiënter te werken. Digitale marketinggoeroe Jeremy Waite gaat nog een stapje verder. ‘We voeren de verkeerde discussie. Het draait helemaal niet om kosten.’

Facebook

Om zijn punt te maken, verwijst Waite naar de begindagen van Facebook. ‘De eerste bedrijfspagina’s hadden enorm veel succes. Die ondernemingen zijn erin geslaagd om met een minimale kost razendsnel mensen te connecteren en hun boodschap te schalen. Sociale media creëerden een heel nieuw speelveld, met een andere concurrentiestrijd. Niet het hoogste budget, maar de creatiefste en snelste won de strijd om de klant.’

Die stelling klopt vandaag niet meer, geeft Waite toe. Sociale media zijn mainstream geworden in marketing. Wie wil opvallen op Twitter of Facebook, moet heel wat meer investeren. Die platformen hebben ook gezien dat er veel geld mee te verdienen valt. Maar dat wil niet zeggen dat er (voor kleine budgetten) geen mogelijkheden meer zijn om digitaal een voorsprong te nemen. Integendeel. ‘Artificiële intelligentie is het nieuwe Facebook’, zegt Waite.

Watson en API’s  

Steeds meer technologiebedrijven opteren voor zogenaamde open API’s of application program interfaces. Dat wil zeggen dat ze de set definities waarmee softwareprogramma’s onderling kunnen communiceren, open stellen. Hierdoor kunnen ontwikkelaars gemakkelijk met de technologie aan de slag. Zo kunnen nieuwswebsites dankzij de open API’s van Twitter bijvoorbeeld gemakkelijk Tweets of zelfs hele threads integreren in artikels.

Met AI is het net zo. De technologie is voorhanden, nu is het wachten op de eersten die ermee aan de slag durven gaan. En dat hoeven niet per se grote spelers te zijn.

‘Neem Watson van IBM’, zegt Jeremy Waite. ‘Die supercomputer is maar zo slim als de informatie die je erin stopt. Je kunt er heel complexe zaken mee doen, maar een klein bedrijf kan het kleinste pakket gebruiken om bijvoorbeeld de onderwerpen van e-mails te scannen en te analyseren.’

Digitaal darwinisme

‘Het draait vandaag meer dan ooit om snelheid. Vroeger concurreerden bedrijven tegen elkaar, nu concurreren ze tegen de snelheid waarmee alles evolueert. Of zoals Seth Godin treffend zei: If you wait until the case study in your industry, you’ve waited too long’, besluit Waite.

Wie als eerste de beste toepassing vindt van AI in zijn sector, heeft het potentieel om gevestigde businessmodellen op zijn kop te zetten. ‘Kleine spelers zijn hiervoor zelfs beter geplaatst, omdat ze niet dezelfde protocollen en processen moeten doorlopen als de marketeers in multinationals.’

Survival of the fastest dus. Of ‘digitaal darwinisme’ zoals Waite het noemt. Een treffende metafoor. Data vormen het fundament van een brede digitale transformatie. Wie de mogelijkheden links laat liggen, wordt vroeg of laat weggeveegd door bedrijven die ze wel omarmen. Ze sterven uit.

Over de geïnterviewde expert

Jeremy Waite: Evangelist Watson Marketing, Europese top inzake digitale marketing en verkozen tot de meest invloedrijke persoon op Twitter voor #bigdata.

Jeremy Waite en tal van andere experts hebben eerder hun ideeën en bevindingen rond data gedeeld op deze blog. Alle artikels met de experten werden gebundeld in ...

#DataTalks Data-driven marketing

Lees ook:

Het handboek voor data-driven marketing

Gelijkaardige publicaties