Waarom nog kredietrisico’s nemen als data beschikbaar is?
Terug naar overzicht
blog

Waarom nog kredietrisico’s nemen als data beschikbaar is?

Bedrijven die uitstel van betaling geven aan hun klanten, lopen altijd een risico: het risico dat de klant te laat of helemaal niet betaalt. De laatste studie betaalgedrag wees uit dat slechts twee derde van alle facturen correct betaald wordt. Alle betalingen die na de vervaldatum gebeuren, zijn een rechtstreekse aanslag op uw winstmarge. Om nog maar te zwijgen van de tijd en de energie die u nodig heeft om debiteuren aan te manen tot betaling.

Uit dezelfde studie blijkt ook dat zo’n 10% van alle facturen 90 dagen te laat of helemaal niet meer betaald wordt. Dat betekent dat u heel wat extra omzet zult moeten genereren om dat verlies goed te maken.

Social media

Wanneer u een nieuwe zakenrelatie ontmoet of een nieuwe medewerker rekruteert, zult u ongetwijfeld de social mediaprofielen van de gesprekspartner erop naslaan. Waarom zou u dat dan niet doen als een nieuwe klant een bestelling bij u plaatst? Er is voldoende informatie beschikbaar om de situatie en het risico op wanbetaling correct in te schatten. Waarom zou u daar geen gebruik van maken? Geeft u een klant uitstel van betaling? Dan doet u op basis van een kredietrapport best een controle om te weten of u ook binnen de afgesproken termijn kan en zult betaald worden.

Innovatieve score, unieke inzichten

Een kredietrapport verschaft u alle data, innovatieve scores en unieke inzichten die u nodig heeft om snel de juiste beslissingen te nemen. Over elk bedrijf in België valt immers wat te vertellen. Zelfs als er geen jaarrekening beschikbaar is. Er zijn genoeg andere bronnen – officiële publicaties, big data, community data – om een correct beeld te vormen van een onderneming. Al die gegevens samen geven u een prima beeld van het risico- en het groeiprofiel van een onderneming.

Het stelt u onder andere in staat de klanten en prospecten aan te duiden die over een periode van 12 maanden zullen groeien en welke niet. Het laat u toe om te voorspellen of uw totale klantenportefeuille zal groeien. Of krimpen. Hoe mooi zou het zijn als u weet of uw investeringen in een bepaalde klant ook zullen renderen? Stel dat u kunt voorspellen welke klanten er de volgende 12 maanden zullen ophouden te bestaan.

Alle informatie in een bedrijfsrapport (samenvatting, bedrijfsprofiel, ratings, financials, betaalgedrag, bedrijfsstructuur, uitzonderlijke kenmerken) heeft dan ook haar waarde om het totaalbeeld van een onderneming, een vereniging of een zelfstandige in kaart te brengen. Met betrouwbare financiële inzichten beperkt u uw risico's en verhoogt u uw opbrengsten.

Voor finance, marketing en sales

Het zijn meestal medewerkers op een financiële dienst die kredietrapporten consulteren. Bedrijfsinformatie is uitermate geschikt om de financiële situatie van een zakenrelatie correct in te schatten. En toch is het veel ruimer dan een simpele credit check. Het klopt dat bedrijfsinformatie u helpt om betalingsrisico's te beheersen. Maar het is geen zwart-witverhaal. Bedrijfsinformatie geeft u ook inzicht in het groeipotentieel van uw zakenpartner. U krijgt op die manier kansen om in een breder perspectief te onderhandelen en toch te verkopen ondanks eventuele risico’s of een negatief kredietadvies.

Ook verkopers zijn dus gebaat met bedrijfsinformatie. Op basis van een kredietrapport weten ze meteen welke voorwaarden ze kunnen hanteren en weten ze of een bedrijf groeipotentieel heeft. Want ook als u prospecteert en met uw bedrijf wilt groeien, moet u voortdurend kansen en risico’s afwegen.

Graydon Insights

Graydon heeft de voorbije jaren flink geïnvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe scores en vooral … in een compleet nieuw online platform: Graydon Insights. Het moderne, gebruiksvriendelijk en future proof platform verzamelt alle oplossingen om risico’s in te schatten en groeikansen te detecteren. De innovatieve inzichten stellen u in staat om de concurrentie een stap voor te blijven en sneller en efficiënter uw strategische doelstellingen te realiseren.

We hebben dat overigens ontwikkeld in samenwerking met onze klanten, zodat het naadloos aansluit met de wensen van de gebruikers.

Wilt u weten hoe dit platform er in de praktijk uitziet? Vraag dan vrijblijvend een demo aan.

demo aanvragen

Nieuw platform

De bedrijfsrapporten zijn uniform voor alle drie de Graydon-landen België, Nederland en UK. De kredietrapporten ogen aantrekkelijk en de indeling op het scherm is overzichtelijk en erg intuïtief. In verschillende tabbladen krijgt u alle gegevens, analyses en inzichten die u nodig heeft. Hierdoor hoeft u niet langer door informatie te scrollen, maar kunt u eenvoudig wisselen van het ene tabblad naar het andere. De belangrijkste cijfers en scores worden bovendien in een overzichtelijke samenvatting geplaatst wat de snelheid van het beslisproces bevordert.

De zoekfunctie is sterk vereenvoudigd en aanzienlijk sneller. In plaats van verschillende zoekvelden is er één zoekbalk om op trefwoord te zoeken. Dat kan bijvoorbeeld een (deel van de) bedrijfsnaam zijn of het BTW nummer. Heel handig wanneer u niet alle details kent van het bedrijf dat u zoekt.

Nieuwe scores, nieuwe functionaliteiten

Het vernieuwde platform bevat niet alleen de traditionele bedrijfsinformatie en onze objectieve en wetenschappelijk onderbouwde scores (kredietadvies, betaalscore, multiscore, rating), maar ook een aantal nieuwe scores en functionaliteiten:

  • Credit Flag
  • Opheffingsscore
  • Groeiscore
  • eenvoudige en snelle zoekfunctie
  • overzichtelijke en intuïtieve weergave in verschillende tabbladen
  • Informatie in- en uitklappen zorgt voor een verhoogde leesbaarheid.
  • Mobile responsive

 

screenshot 1.png

Data-integratie

Behalve via het Graydon Insights platform stellen we onze kredietinformatie ook beschikbaar via een API waarmee u gegevens en scores rechtstreeks in uw vertrouwde systemen en applicaties kunt integreren. Zo beschikt u op eender welk moment over volledige en up-to-date gegevens.

Gelijkaardige publicaties