Leasingsector zet in op car-as-a-service
Terug naar overzicht
blog

Leasingsector zet in op car-as-a-service

De leasingmarkt voor motorvoertuigen is niet blind voor maatschappelijke ontwikkelingen. ‘Van een klassieke leasingmaatschappij maken we nu de switch naar het principe van car-as-a-service’, zegt Bart Claes, Director SME & Private Lease bij LeasePlan.

Wereldwijd is LeasePlan gespecialiseerd in wagenparkbeheer. De leasingsector ondergaat momenteel een transformatie, ingegeven door maatschappelijke veranderingen op het vlak van mobiliteit.

‘In plaats van klassieke leasingcontracten aan te bieden, komt onze focus nu te liggen op mobiliteitsoplossingen’, zegt Bart Claes. ‘Waar we naartoe willen, is het principe van car-as­-a-service.’

‘De auto zal niet verdwijnen. Mensen houden van auto’s en de auto-industrie heeft een enorme impact op het bruto binnenlands product. Kortom, het zou compleet absurd zijn om auto’s straks te verbieden. Dat neemt niet weg dat we een omslag zien naar auto’s zonder bestuurder. Dat gaat zover, dat ik me zelfs afvraag of mijn kinderen – peuters nu – hun rijbewijs nog zullen behalen. Ik sluit niet uit dat binnen 15 jaar die noodzaak er niet meer zal zijn.’

‘Via een app laat je simpelweg een auto komen. Daar zijn we heus niet zo ver meer af. Kijk maar naar de Verenigde Staten, waar auto’s vandaag al volledig los van een bestuurder rijden. Europa is daar wat logger in. Maar als het er uiteindelijk doorkomt, dan is een rijbewijs niets anders meer dan een leuk hebbeding.’

Economische impact

‘Ik geef grif toe dat rijden zonder bestuurder momenteel nog gevaren inhoudt. Maar de veranderingen hebben ook een grote impact op een hele resem gerelateerde sectoren. Weet dat de verzekeringssector een flinke cent verdient aan polissen voor burgerlijke aansprakelijkheid, omniumverzekeringen, enzovoort. Een auto zonder bestuurder die geconnecteerd is, kan geen ongevallen hebben. Carrosseriebedrijven zullen daar eveneens de gevolgen van ondervinden.’

‘In principe maakt dat een omniumverzekering straks dus overbodig. En een verzekeringspolis voor burgerlijke aansprakelijkheid kost dan wellicht nog 50 euro, in plaats van 500 euro. En dat is dan voor de chauffeurs die bij wijze van spreken de pech hebben dat ze een kat aanrijden. Tegelijk betekent dat het einde van de taxisector. Ook het verdienmodel van koerierdiensten komt onder druk te staan. Kortom, veel sectoren zullen een enorme impact ondervinden van de beslissing om autonoom autorijden toe te laten. De user experience belooft weliswaar fantastisch te zijn, maar de globale impact op de economie zal allesbehalve gering uitdraaien.’

‘In een artikel las ik ooit de volgende tip: koop een oud vliegterrein of fabrieksterrein, vul een hangar met auto’s en oefen twintig jaar geduld. Haal ze dan van stal voor mensen die er een ritje mee willen maken op dat terrein. Tegen die tijd zal namelijk zelf een auto besturen een even sensationele en unieke ervaring zijn als een bezoek aan een pretpark.’

Eigen auto

‘Laat mij nog een stap verder gaan en de vraag stellen of we in de toekomst nog wel een auto in eigen bezit zullen hebben? Men kan zich de vraag stellen of dat nog wel nodig is. Vandaag staat mijn wagen 90% van de tijd stil.’

‘Kijk naar het succes van de autodeelsystemen in een stad als Antwerpen. Hier en daar worden nu auto’s ter beschikking gesteld voor wie er een nodig heeft. Het klopt dat er in de beginfase wel eens eentje tegen een gevel knalde, maar dat is leergeld geweest. Los daarvan is het een concept dat uitstekend werkt. Via een app een deelwagen ontgrendelen wanneer de gebruiker hem nodig heeft. Zo eenvoudig kan het zijn. Waarom zou je dan nog een auto moeten bezitten?’

'Sommigen beweren dat zo’n deelwagen prijzig is. Maar hoeveel kost een eigen auto voor een particulier? Ook een taxirit kost al snel enkele tientallen euro’s. Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om die rit met een deelwagen af te leggen. Wat zal dan het goedkoopste zijn, denk je?’

Download ook de sectorfiche

Graydon Sector Insights: lease & verhuur van motorvoertuigen

Gelijkaardige publicaties