Maak nu al werk van uw goede voornemens voor 2017
Terug naar overzicht
blog

Maak nu al werk van uw goede voornemens voor 2017

In september stond ik aan de kassa in de supermarkt en ik was totaal van slag toen ik al kerstkaarten zag liggen. Plots schoten zaken door mijn hoofd zoals winteruur, laarzen, paraplu’s, sjaals, mutsen en ga zo maar door. Feestdagen, cadeautjes, familiebijeenkomsten, maar uiteraard ook het nieuwe jaar, 2017 en … goede voornemens. Haast automatisch gingen mijn gedachten uit naar mijn goede voornemens en mijn ambitie voor het nieuwe jaar. Wat wil ik in 2017 bereiken?

Ongetwijfeld zal ook uw bedrijf bezig zijn met goede voornemens en ambities voor het jaar dat eraan komt. De budgetten zijn wellicht al ingediend. Er worden nieuwe veelbelovende plannen gesmeed, KPI’s bepaald en heel vaak veranderingen aangekondigd die dan ingaan vanaf 1 januari.

Elk jaar opnieuw staat het nieuwe jaar in het teken van een nieuwe start, een andere aanpak of een bijgestuurde strategie. Ook voor mezelf maak ik telkens de balans op en ik vind elke keer weer een aantal punten die ik zeker anders wil aanpakken. Wat kan beter? En vooral hoe kan dit beter? Hoe zorg ik ervoor dat ik volgend jaar vooruitgang boek? Pas wanneer je een concreet doel voor de ogen hebt, kan je je over een actieplan buigen. Jammer genoeg verlies je na verloop van tijd de discipline en omdat het altijd zo druk is, loop je al snel ergens vast. Weer een voornemen dat op de lange baan belandt.

Klantenportefeuille al eens bekeken?

In een bedrijf gebeurt het dikwijls op dezelfde manier. Ondanks alle goede voornemens verslapt de aandacht van zodra we enkele maanden verder zijn. Dan glipt er toch weer een klant die niet kan betalen door de mazen van het net. Omdat het acceptatieproces snel moet gaan en omdat de klant in het verleden altijd goede zaken deed. Het buikgevoel zegt dan dat een credit check niet nodig is.

Onbetaalde facturen raken niet weggewerkt omdat die aanmaningsprocedure, die we in het nieuwe jaar op poten willen zetten, maar geen vaste structuur krijgt.

En de klantendatabank waarvan de helft van de gegevens foutief is en die een pak passieve bedrijven telt, heeft dringend een update nodig. Maar het krijgt geen prioriteit.

We hebben u meermaals uitgelegd hoe u kredietrisico’s kunt beperken. Maar ik raad u aan om eerst toch eens naar uw klantenportefeuille te kijken. Daar begint het allemaal mee. Een correcte database ligt aan de basis van een efficiëntie bedrijfsvoering, maar daar loopt het al vaak mis.

Ondernemingsnummers noodzakelijk voor analyse en verrijking

Wat mij steeds verbaast, is de kwaliteit van de adressenbestanden die onze klanten aanleveren voor verdere analyse. Veel van die bestanden bevatten verrassend weinig of helemaal geen ondernemingsnummers. Een ondernemingsnummer is nochtans noodzakelijk als u zakendoet. Hoe komt het dan toch dat er zoveel bedrijven zijn die dat gegeven niet in hun database hebben verwerkt? Als kantoor voor bedrijfsinformatie is het voor ons vanzelfsprekend om alle gegevens over één en hetzelfde bedrijf aan een ondernemingsnummer te koppelen. Ook alle officiële instanties gebruiken een ondernemingsnummer nu eenmaal als unieke sleutel.

Matching

Veel klanten roepen dan ook onze hulp in om hun zakenrelaties te matchen aan het juiste ondernemingsnummer. Bij een matching worden de gegevens die de klant aanlevert automatisch (bv. overeenkomst naam + adres), semi-automatisch (het systeem geeft voorstellen, die manueel gecontroleerd worden) of manueel gekoppeld aan het correcte ondernemingsnummer. Deze eenvoudige eerste stap is noodzakelijk als u verdere analyses of verrijkingen wilt (laten) uitvoeren.

Begin met een file audit

Eén van onze gratis analyses wil ik u alvast niet onthouden en kan u van pas komen om het nieuwe jaar goed in te zetten: de file audit. Bij een file audit worden de gegevens uit uw database, zoals ondernemingsnummer, naam en adres, gekoppeld aan onze Belgische database:

  • De file audit geeft in eerste instantie aan hoeveel van uw zakenrelaties geen ondernemingsnummer bevatten en hoeveel er snel (automatisch en semi-automatisch) gelinkt kunnen worden aan onze Belgische database.
  • Van de zakenrelaties waar u wel een ondernemingsnummer voor heeft, vertelt de analyse u exact hoeveel er passief zijn in uw portefeuille (failliet, ontbonden, gerechtelijke reorganisatie, enz). Handig om te weten, want aan deze zakenrelaties wilt u toch geen tijd of geld besteden (in de vorm van een dure catalogus bv.)?
  • Welke ondernemingen staan er dubbel in uw database? Ja, ik krijg van een bekende kledingketen telkens aanbiedingen en kortingen op naam van Kristien Van Houtven en op Kirsten Van Houtven. Dubbele kosten.
  • En dat brengt ons naadloos bij de volgende analyse. De file audit toont ook aan in hoeverre de naam- en adresgegevens van uw zakenrelaties correct zijn. Alle begrip voor een tikfout, maar ik wordt toch graag correct aangesproken. Foutjes in de bedrijfsnaam of het adres komen al snel onprofessioneel over. Als uw communicatie tenminste zijn bestemming bereikt. U moest trouwens eens weten hoeveel ondernemingen nog de oude naam of het vorige adres gebruiken van hun klanten.
  • De file audit gaat overigens nog een stap een verder en maakt meteen een overzicht van de meest voorkomende activiteitscodes bij uw zakenrelaties. En tot slot een verdeling naar regio, aantal werknemers, gezondheidsscore, leeftijd en rechtsvorm van uw zakenrelatie.
  • Maar om die analyse uit te voeren, heeft u wel ondernemingsnummers nodig natuurlijk.

Maak er werk van, zodat u het nieuwe jaar met een propere lei kunt starten. Zet uw voornemens om in een concreet actieplan en zorg ervoor dat ze zich vertalen in een veelbelovende groei in 2017.

Gelijkaardige publicaties