Vendeur et credit manager : good cop, bad cop
Terug naar overzicht
blog

Hoe kunt u uw DSO verlagen?

DSO staat voor ‘Days Sales Outstanding’. Het is een ratio die het aantal dagen aangeeft tussen het moment van levering en de betaling van de factuur. Hoe lager de DSO, hoe beter uw cashflow - en hoe beter dus voor de financiële gezondheid van uw bedrijf. Maar hoe verlaagt u uw DSO?

De berekening van uw DSO

U kunt uw DSO berekenen door uw jaaromzet te delen door 365. U weet dan uw gemiddelde dagelijkse omzet. Vervolgens deelt u uw openstaande saldo door deze dagelijkse omzet. Stel dat uw jaaromzet 500.000 euro is, dan is uw gemiddelde dagomzet 1.370 euro. Als u gemiddeld 40.000 euro aan facturen open heeft staan, dan is uw DSO 29 of 40.000 gedeeld 1.370. Met andere woorden: het duurt gemiddeld 29 dagen voor uw klanten u betalen. 

Wanneer is een DSO hoog of laag?

Het getal 29 zegt op zich niets. Het wordt pas interessant als u weet of dit ‘goed’ of ‘slecht’ is - of als het getal stijgt of daalt. U dient dus een benchmark uit te voeren met andere bedrijven in uw sector om te weten of u snel betaald wordt of niet. Maar wat nu als het aantal dagen tot betaling stijgt? Of al hoog is?

Redenen waarom klanten later betalen

Bij een hoge DSO krijgt u laat betaald en geeft u uw debiteuren dus eigenlijk leverancierskrediet. Dat kost u geld. U ‘leent’ immers geld aan uw klant zonder er rente voor te ontvangen. Bovendien kunt u geld dat u nog niet heeft geïncasseerd niet gebruiken om te investeren of om uw eigen rekeningen te betalen. Als uw DSO stijgt, kan dat verschillende oorzaken hebben. Denk aan:

  • Een niet efficiënt ingericht debiteurenproces
  • Relatief veel (nieuwe) klanten die een hoger kredietrisico hebben
  • Verkopers die afnemers meer leverancierskrediet bieden
  • Meer klachten van klanten die daardoor niet of later betalen

Let op de kredietwaardigheid van klanten

Volgens de European Payment Index 2014 zijn de belangrijkste oorzaken van een stijgende DSO financiële problemen bij debiteuren en het bewust laat betalen van rekeningen. Daar kunt u iets aan doen door de kredietwaardigheid van uw debiteuren regelmatig te (laten) controleren. De goede betaler van vandaag kan immers de wanbetaler van morgen zijn. Graydon ontvangt elk jaar miljoenen betalingservaringen en kan direct inzicht geven in de evolutie van het betaalgedrag van een onderneming. Het is dan aan u om uw verkopers in te lichten en voor deze klant bijvoorbeeld de leveringsvoorwaarden aan te passen. U kunt ook voorafbetaling vragen of overgaan op deelleveringen. 

Andere redenen zijn inefficiënte administratieve processen of klachten over de dienstverlening of de afspraken. 

 Zorg voor een optimale administratie

Als u weet welke debiteuren minder goed betalen, dan bent u er nog niet. Het is ook belangrijk dat uw debiteurenproces hierop is ingericht. Handmatig bijgehouden spreadsheets zijn foutgevoelig en u mist dan het overzicht. Automatisering met specifieke software voor creditmanagement dringt zich op. Hiermee kunt u uw debiteurenbeheer koppelen aan kredietinformatie én aan uw backoffice. Zo krijgt u in één overzicht al uw openstaande facturen en de bijbehorende acties te zien. Bovendien kunt u eenvoudig rapportages maken van bijvoorbeeld uw cashflow, kredietrisico’s én klachten analyseren. Nogmaals, klachten zijn één van de belangrijkste redenen waarom debiteuren minder snel (of helemaal niet) betalen. 

Beter klachtenmanagement

U weet welke klanten minder snel betalen. U heeft achterhaald of ze dat ook bij andere bedrijven doen en dus (waarschijnlijk) financiële problemen hebben. Vervolgens heeft u uw administratie geautomatiseerd en zo ingericht dat deze klanten andere betalingsvoorwaarden krijgen. En toch blijven betalingen uit. Mogelijk is de oorzaak dan ontevredenheid onder uw klanten. Misschien levert één van uw verkopers geen goede service? Misschien deugt een product niet?  Of misschien levert u in een bepaalde regio vaak te laat? Door met creditmanagement software rapportages te maken, kunt u patronen ontdekken en kunt u er iets aan doen. Belangrijk, want als u niet op tijd reageert, dan verandert een debiteur die slecht betaalt in een debiteur die van u wegloopt. En dan bent u nóg verder van huis.

Gelijkaardige publicaties