Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Cash is king. Terecht?

Het was niet voor het eerst dat ik tijdens een gesprek over creditmanagement bijval kreeg van mijn klant. Het was ook niet voor het eerst dat deze beroemde quote viel: "Revenue is vanity ... margin is sanity ... cash is king”. Wie deze zin het eerst in de mond nam, is niet bekend. Wel is het een van de populairste citaten tijdens deze crisisjaren.

Vandaag kijkt iedereen nauwlettend zijn bankrekening en uitstaande vorderingen na. Het is geweten dat meer ondernemingen failliet gaan door een gebrek aan cash dan door een te kleine winstgevendheid. Al is er natuurlijk ook een link tussen beiden.

Jack Welch op nr. 1

Jack Welch heeft zijn eigen versie: "Number one, cash is king ... number two, communicate ... number three, buy or bury the competition”. Onnodig om te zeggen dat volgens businessgoeroe Welch zonder nummer 1 het niet lukt om nummer 2 en 3 te realiseren. Nummer 1 is nodig om te groeien en op een goede manier te communiceren.

Gevaar voor kortetermijndenken

Toch loert het gevaar om de hoek. Wanneer deze cashfocus te eng is, zegeviert het kortetermijndenken. Goedkopere producten en diensten worden aangekocht, zonder ermee rekening te houden dat duurdere aankopen of investeringen op langere termijn vaak voordeliger uitkomen.

De consequenties? Er wordt onvoldoende geïnvesteerd in de toekomst, leveranciers krijgen de duimschroeven aangedraaid, partnerships komen onder druk, debiteuren krijgen sneller een deurwaarder over de vloer, goede mensen worden ontslagen, ...

Op naar een gezonder financieel beleid

Nu volgens sommigen de crisis aan het overwaaien is, kunnen we ons afvragen of de focus zo sterk zal blijven liggen op cash? Blijft cash the king? Of ontstaat er ruimte om een gezonder financieel beleid uit te stippelen? Een beleid met iets grotere investeringen en ook grotere opbrengsten op langere termijn.

Ik geloof dat dit niet alleen een gevolg kan zijn van de iets positievere sfeer in kranten en magazines. Een gezonder financieel management zal tegelijkertijd op lange termijn bedrijven helpen om het dal uit te kruipen. Investeren betekent ook groeien. Het verbreden van de focus op cash naar gezonde financiën creëert een gezonder bedrijf. Dit betekent ook gelukkigere medewerkers en het voorkomt blinde besparingen vaak met menselijke gevolgen.

Het gelijk van Warren Buffett

Wat Warren Buffett hierover zegt is interessant. Wie weet haalt hij ook hier weer zijn gelijk:

“Het enige wat ik u zal zeggen is dat contant geld de slechtste investering is die je kan hebben. Iedereen zegt dat contant geld ‘koning’ is en dat soort dingen. Contant geld gaat mettertijd minder waard worden. Goede bedrijven gaan mettertijd meer waard worden. En je wil er niet te veel voor betalen, dus moet je wat discipline hebben in wat je betaalt. Je moet dus een goed bedrijf vinden en erbij blijven. We houden altijd genoeg contant geld ter beschikking, dus voel ik me erg comfortabel en slaap ’s nachts gerust. Maar dat komt niet omdat ik graag contant geld heb als investering. Contant geld blijkt mettertijd een slechte investering te zijn. Maar je wil er altijd genoeg van hebben, zodat niemand anders in wezen je toekomst kan bepalen.

Gelijkaardige publicaties