Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Cashflow planning is king

Sinds het begin van de financiële crisis brengen ondernemingen het bekende spreekwoord ‘cash is king’ dagelijks in de praktijk. Een financiële buffer om aan verplichtingen te voldoen staat bij elke financieel manager hoog op de prioriteitenlijst. Zij houden zich dan ook opvallend meer bezig met cashflow planning.

Bij veel bedrijven gebeurt dit op basis van afgesproken betalingstermijn of  gemiddelde DSO  in het verleden. Het is op die manier niet moeilijk om een forecast  te maken. Deze werkwijze geeft echter geen inzicht in of verklaring voor plotse wijzigingen. Het is als het ware enkel een intellectuele oefening.

Als u  heel accuraat te werk wilt gaan (en zo een duidelijk inzicht wilt krijgen in de cashpositie van de onderneming), hebt u meer gedetailleerde informatie nodig. Zo is het algemeen geweten dat verschillende verkoopkanalen leiden tot verschillende betaaltermijnen. Bestellingen via een e-shop worden bijvoorbeeld sneller betaald dan bestellingen via een vertegenwoordiger. Ook seizoenschommelingen spelen een rol. 

3 tips om uw cashflow beter te plannen

  1. Analyseer welk type van verkoop en aankoop uw cashpositie beïnvloeden. Ken uw sector en uw klanten. Onderzoek de verschillen tussen het betaalgedrag van klanten van diverse salesmedewerkers. U hebt geen details nodig van elke individuele transactie, maar ga op zoek naar tendensen.
     
  2. Voer aanpassingen door. Modelleer naargelang de verschillen die u opmerkt.
     
  3. Betrek niet-financiële medewerkers bij uw opzet. Uw debiteurenteam beperkt zich immers niet alleen tot de financiële afdeling. Wijs sales op het feit dat goede afspraken gerespecteerd moeten worden. Streef met het volledige team naar perfectie. Ga voor kwaliteit, zodat uw klanten geen reden hebben om u later te betalen.
Gelijkaardige publicaties