Des liquidités suffisantes peuvent donner un faux sentiment de sécurité
Terug naar overzicht
blog

Horeca: witte kassa is opportuniteit, geen bedreiging

Op het Nationaal Foodservice Congres in Gent stelde collega Katleen Mertens op 19 november het horecarapport van Graydon voor. Daaruit blijkt dat het aantal horecabedrijven negatief groeit, onder meer omwille van de angst voor de zogenaamde ‘witte kassa’. “Dit is jammer”, stelt Katleen Mertens. “De witte kassa kan juist een opportuniteit zijn om je financieel management naar een hoger niveau te tillen.”

Uit het nieuwe rapport ‘De horecasector doorgelicht’ blijkt dat het aantal stopzettingen (opheffingen + faillissementen) in de horeca voor het eerst hoger ligt dan het aantal oprichtingen. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar, werden er 2.834 horecabedrijven stopgezet en 2.611 opgericht. Dit betekent een netto negatieve groei met 223 economische entiteiten. Ter vergelijking: vorig jaar noteerde Graydon nog een groei met bijna 600 entiteiten. Ook tijdens de eerste zes maanden van 2013 was de nettogroei in de horecasector positief.

Witte kassa ligt aan de oorzaak

Tijdens het nationaal congres van Foodservice Alliance in Gent stipte Katleen Mertens de onrust over de komst van de witte kassa aan als een van de oorzaken voor deze opmerkelijke ‘krimp’ in de horecasector.

“De komst van de blackbox is ongetwijfeld een van de belangrijke verklaringen voor het hoge aantal stopzettingen in de horecasector”, aldus Mertens. “We horen in de markt, bij onze klanten en bij onze institutionele partners, dat de witte kassa bij heel wat horecaondernemers écht wel voor ongerustheid zorgt en dat deze er zelfs toe leidt dat sommige ondernemers hun zaak stopzetten of hun businessplannen opbergen. Wij vinden dit jammer, een gemiste kans zelfs. Uit onze studie blijkt immers dat horecabedrijven nog steeds bij de ergste wanbetalers behoren. Dit wijst op een gebrekkig financieel management. De witte kassa zou voor horecazaken een opportuniteit kunnen zijn om de financiën beter op orde te krijgen.”

Ook grote concurrentie van online aanbieders

Een andere oorzaak voor het hoge aantal stopzettingen in de horeca, is volgens Katleen Mertens de toenemende concurrentie van online maaltijdaanbieders.

“Zo zien we, net zoals in een heleboel andere sectoren, dat ook in de horeca consumenten in toenemende mate online gaan ‘shoppen’.”

Deze laatste trend werd door internetgigant Google bevestigd tijdens het Nationaal Foodservice Congres.

“Uit onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de schoenen online besteld wordt, ook in de sector van de voeding en dranken zal online consumeren steeds meer ingang vinden”, aldus Ernst-Jan van Leeuwen van Google.

Download het volledige onderzoek:

De horecasector doorgelicht

Gelijkaardige publicaties