Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Wat u moet weten over de nieuwe wet betalingsachterstand

In het Belgisch Staatsblad van 10 december 2013 verscheen de  nieuwe en lang verwachte wet op de betalingsachterstand bij handelstransacties. Ze vervangt definitief de oude wet.

De nieuwe wet op de betalingsachterstand

Hieronder zetten we de 3 belangrijkste wetenswaardigheden die betrekking hebben op de nieuwe wet betalingsachterstand op een rij.

  • De wet is enkel en alleen van toepassing op handelstransacties. Dat betekent dus op transacties de plaatsvinden tussen ondernemingen onderling of tussen ondernemingen en overheid. Ze heeft geen betrekking op transacties waar particulieren bij betrokken zijn.
     
  • Indien er niets is overeengekomen tussen de verschillende partijen (bv. bij afwezigheid van algemene voorwaarden), dan is er een betalingstermijn vastgesteld en die bedraagt:
    • 30 dagen in een b2b-relatie, dus indien de handelstransactie plaatsvindt tussen ondernemingen onderling.
    • 30 dagen indien de handelstransactie plaatsvindt tussen een onderneming en de overheid, behalve als dit een gezondheidsorganisatie betreft. Voor gezondheidsorganisaties bedraagt de betalingstermijn 60 dagen.
  • De verwijlintrest bedraagt 8,5% tussen ondernemingen onderling. Tenzij beide zakenrelaties hieromtrent iets anders overeengekomen zijn, door bijvoorbeeld de algemene voorwaarden van de tegenpartij te aanvaarden. De intrest bedraagt evenwel altijd 8,5% bij een transactie tussen een onderneming en de overheid. Zelfs als ze een ander percentage hebben afgesproken in de overeenkomst.

Deze wet is retroactief van kracht vanaf 16 maart 2013.

Gelijkaardige publicaties