De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Wat is Customer Due Diligence (CDD)?

Van steeds meer organisaties wordt verwacht dat zij hun klanten kennen. Customer Due Diligence (CDD) is een onmisbaar onderdeel geworden van een integere bedrijfsvoering. Maar wat is Customer Due Diligence precies, waarom is CDD zo belangrijk en wat is het wettelijk kader?

Wat is Customer Due Diligence?

De meeste ondernemers kennen de Engelse term Due Diligence in de betekenis van een boekenonderzoek bij een fusie of overname. Letterlijk betekent de term ‘gepaste zorgvuldigheid’. Customer Due Diligence staat ook wel bekend als het ‘know your customer’- of ‘ken uw klant’-beginsel. Wie is uw cliënt? Maar ook: wie zijn de eigenaars? Kan de cliënt een bedreiging vormen en waarvoor wordt de zakelijke relatie gebruikt? 

Het belang van CDD

De laatste jaren wordt er steeds meer nadruk gelegd op het belang van CDD. Het vertrouwen in vooral financiële instellingen heeft tijdens de economische crisis een flinke deuk opgelopen. Hoe integer zijn instellingen eigenlijk? In steeds meer sectoren groeit het besef dat een integere bedrijfsvoering onmisbaar is om het vertrouwen te winnen van consumenten, bedrijven en overheden. Maar een goed CDD-beleid biedt een instelling meer dan alleen een integere bedrijfsvoering. Het kan ook twee specifieke integriteitsrisico’s bestrijden: financiering van terrorisme en witwassen.

Wettelijk kader

Om de integriteit van de financiële sector te bevorderen, bracht het Basel Committee on Banking Supervision in oktober 2001 het rapport Customer Due Diligence for Banks uit. Deze internationale normen kunnen volgens de Nationale Bank van België  dienen als leidraad voor het opstellen van een CDD-beleid. De uitgangspunten van het Basel Committee zijn primair opgesteld voor banken, maar zijn inmiddels vertaald in een nationale wet- en regelgeving .

In België  zijn de CDD-verplichtingen verankerd in de wet  van 11.01.1993 als omzetting van de Europese Richtlijn 2005/60/EG. Hogergenoemde wet werd vervolgens gewijzigd met de wet van 18.01.2010 en de wet van 29.03.2012. Zo zijn sommige beroepsgroepen wettelijk verplicht een cliëntenonderzoek uit te voeren.

Meer lezen?

Gelijkaardige publicaties