Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Sales versus customer relationship management

Verkopers hebben er alle baat bij om hun resultaten grondig te verwerken in uw customer relationship management-systeem. Op basis van hun gegevens stelt u immers het profiel van uw ideale klant samen.

Van salesmedewerkers is het geweten dat ze niet altijd even zorgzaam omspringen met de invoer van hun verkoop- en contactgegevens. Te begrijpen. Hun focus ligt op de verkoop. Alle nevenactiviteiten zien ze al snel als administratieve ballast.

Toch zijn de ervaringen en de informatie die verkopers verkrijgen tijdens hun verkoopgesprekken ideaal ter aanvulling van uw customer relationship management (CRM). Hun gegevens kunnen namelijk als basis dienen om bestaande klanten te profileren. Op die manier stelt u het profiel samen van uw ideale klant en bakent u nauwkeurig uw doelgroep af. U zult doelgerichter de markt betreden, want u benadert nieuwe prospecten die nauwer aansluiten bij uw doelpubliek. Uw verkopers krijgen bijgevolg betere prospecten, waardoor hun verkoop ook zal stijgen.

Dit moet ze toch overtuigen om hun business intelligence in CRM in te geven?

De ideale klant: onvoldoende bedrijfsgegevens?

Ontbreken toch bepaalde gegevens in uw crm-systeem om het profiel van de ideale klant samen te stellen? Doe dan een beroep op externe data. Externe dataproviders vullen uw database aan met gegevens zoals:

  • activiteit
  • omvang
  • gezondheid
  • contactgegevens
  • regio

Deze gegevens zullen u helpen om het profiel van de perfecte prospect te schetsen. Uw verkopers profiteren er onmiddellijk van.

Gelijkaardige publicaties