Business intelligence, waar gaat het naartoe?
Terug naar overzicht
blog

Business intelligence, waar gaat het naartoe?

Tot voor enkele jaren was ‘business intelligence’ enkel weggelegd voor grote, kapitaalkrachtige ondernemingen. Vandaag is de technologie overal ingeburgerd. Andere trends zijn een snelle en visuele reporting en de opkomst van externe partners.

Bedrijven verzamelen data als nooit tevoren. Vroeger werden die gegevens netjes gestockeerd in afzonderlijke systemen. Finance, verkoop en HR hadden elk hun eigen gegevens, van onderlinge uitwisseling was geen sprake. Mede door Cloud is de performance van systemen versterkt en zien we dat systemen meer en meer met elkaar beginnen te praten. Er verschijnen ook steeds meer verschillende typen (ongestructureerde) data waaruit inzichten gehaald kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan social media en de toename van sensor data door de Internet of Things. Er ontstaat dus een enorme berg met data, klaar om te ontginnen.

Tot voor kort richtte men voornamelijk ‘handmatig’ data warehouses in op basis van relationele databases. Een datawarehouse opbouwen was een werk van lange adem. De meeste trajecten namen meer dan een jaar in beslag. Vandaag zien we een evolutie naar meer flexibiliteit en ongestructureerde data. U bent niet langer gebonden aan het strikt stappenplan van een datawarehouse. Gevolg: u kan sneller data inladen, visualiseren en flexibeler wijzigingen doorvoeren.

Voor alle duidelijkheid: het concept van een datawarehouse blijft overeind. Het is nog altijd de bedoeling dat we databronnen aan elkaar knopen. Alleen kunnen we dit vandaag, dankzij plug-ins, veel soepeler dan vroeger. Een plug-in is een link naar een ander programma die de uitwisseling van gegevens vergemakkelijkt. Ook de inrichting van een datawarehouse verloopt veel sneller door nieuwe geautomatiseerde processen die data sneller herkennen, structureren en wegschrijven en visualiseren.

Betere beslissingen

Met de vraag naar realtime informatie is dat een enorm voordeel. Hoe sneller nieuwe bronnen te koppelen en te ontsluiten zijn, hoe actueler uw totaaloverzicht aan data en  en hoe beter u beslissingen op basis van data (facts) kunt nemen. Rapporten baseren zich niet alleen op gekende gegevens, ze houden ook steeds meer rekening met voorspellingen.

En tenslotte ziet de rapportage er ook veel aantrekkelijker uit. Grafische bedrijven leggen zich toe op een creatieve en originele manier van presenteren. Hieronder slechts enkele voorbeelden van wat Nodebox mogelijk maakt met visualisaties:

Shipwrecks-Of-California-Jan-Aulbach.png

© Jan Aulbach

Fifty-Years-Of-Film-Speech.png

© Jonas Lekevicius, Juste Ziliute, Augustinas Paukste

Externe partners

Een andere trend is dat bedrijven hun analyse steeds vaker toevertrouwen aan een externe partner door gebruikt te maken van SaaS oplossingen en externe analisten. Ook duiken er meer software aanbieders zoals Infer en Fliptop op, die standaard analyses aanbieden in hun producten. Deze  twee softwareproviders berekenen bij prospects een predictive leadscoring, zodat u weet waar  u het meeste kans op slagen hebt. Uw verkopers weten dan op welke prospects ze hun pijlen moeten richten en u hoeft de predictive leadscoring niet zelf te berekenen.

Bepaal uw doel

Door de toename van data is het moeilijker om waardevolle data te vinden. Dit kan je voorkomen door doelstellingen te stellen. Bepaal waar u met de data heen wil. U kunt bijvoorbeeld klanten zoeken om omzet mee te draaien. Of u draait de rollen om en gaat op zoek naar info waarmee u uw producten of diensten kunt verbeteren. Zodat u nog meer omzet kunt realiseren. Van ‘big data’ naar ‘smart data’, …

Lees ook het ePaper:

Less is more, van big data naar smart data

Gelijkaardige publicaties