De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Hoe creëert u een datagedreven bedrijfscultuur?

De analyse van data heeft een prominente plaats gekregen in de boardroom. Datamining en database management zijn al lang geen holle woorden meer voor marketeers. De volledige bedrijfsvoering vertrouwt steeds meer op beschikbare data. Het komt er in de eerste plaats op aan om een zogenaamde ‘data driven’ bedrijfscultuur te creëren. Datagedreven organisaties zijn immers succesvoller. Maar hoe begint u eraan?

De auteurs van het boek “Analytics Across the Enterprise: How IBM Realizes Business Value From Big Data and Analytics” geven op informit.com tips om meer waarde te verkrijgen uit big data en om de ‘data driven’ bedrijfscultuur te versterken. Hoe versterkt u de datagerichtheid in uw bedrijfscultuur? Hoe zorgt u voor een geïntegreerd databeleid dat door de gehele organisatie gedragen wordt? Hierbij voorzie ik u van een aantal waardevolle punten uit het artikel.

Creëer een sterke cultuur door coaching

Stel, u bent de manager van de verkoopafdeling. U hebt een vergadering belegd om het volgende kwartaal en de, naar verwachting, lage verkoopcijfers te bespreken. U vraagt om input om de resultaten te verbeteren. Als uw medewerkers u voorzien van nieuwe ideeën, vraagt u bijvoorbeeld: “Welke data heb je om dat idee te ondersteunen?” of “Baseer je dit idee op data of meer op je intuïtie?” Zo laat u medewerkers geconditioneerd denken in termen van oplossingen, gebaseerd op. data.

Bouw een team met de juiste vaardigheden

Medewerkers vragen om ideeën en oplossingen aan te brengen op basis van data is pas mogelijk als de juiste technische structuur voorhanden is. Data moeten beschikbaar en inzichtelijk zijn. Hiervoor is het noodzakelijk dat u een team samenstelt met de juiste kennis en vaardigheden.

  • U hebt iemand nodig die veel kennis heeft van de sector en liefst ook ervaring met de implementatie van bedrijfsprocessen.
  • Iemand met een IT-achtergrond en IT-ervaring is een absolute must.
  • Ten slotte hebt u een professionele en ervaren analyticus nodig, die de data begrijpt en inzichtelijk maakt voor dagelijks gebruik. Deze persoon moet ook betrokken zijn bij de opzet en de evaluatie van het data-analysemodel.

Schat de ROI van uw dataproject voor draagvlak

De ROI van een analyseproject kunt u schatten met behulp van een methodologie die key value drivers identificeert en kosten schat. Bijvoorbeeld de kosten voor geïnvesteerde tijd, het aantrekken van nieuw talent, opleidingskosten, maar ook de tijd van Subject Matter Experts. Als u een cultuur van data-analyse wilt creëren is het belangrijk dat iedereen, ook de directie, een duidelijk beeld heeft van de te verwachten kosten en resultaten van zo’n traject.

Begin met de data die u al hebt

Wachten op de perfecte data kost tijd en daardoor kunt u ook kansen missen. Maak daarom gebruik van analysetechnieken die tekorten in uw data kunnen invullen. Bekijk de beschikbare data als een puzzel. De eerste stukjes zijn vaak het moeilijkst te plaatsen, de laatste stukjes het gemakkelijkst. Als u gevorderd bent met die puzzel, dan kunt u wellicht afleiden hoe de ontbrekende stukjes eruit moeten zien. Data-analysetechnieken kunt u gebruiken om die ontbrekende stukjes data in te vullen.

Lever uw resultaten periodiek

In plaats van de implementatie van een groot datatraject over meerdere jaren, houdt u beter het tempo erin om snel resultaten te leveren. Zo krijgt u sneller feedback van uw stakeholders en de eindgebruikers. Mogelijk dient u uw model aan te passen, wat u altijd liever aan het begin van het proces weet. Eens u een werkend prototype hebt, kunt u dit gebruiken om iedereen te overtuigen uw nieuwe data-omgeving daadwerkelijk te gebruiken. Ten slotte zorgt deze manier van werken ook voor een snellere return on investment.

Meer lezen? Ga dan naar ons downloadcenter!

Ga naar downloadcenter

Gelijkaardige publicaties