Wie beperkt het financiële risico in de verkoop?
Terug naar overzicht
blog

Simon Vanhoucke (Van Marcke): ‘Als de consument het wil, dan komt het er ook. Zo eenvoudig is het.’

Elke sector is onderhevig aan veranderingen. Ook een succesvolle groep als Van Marcke ontkomt daar niet aan. ‘De vraag naar totaaloplossingen zal alleen maar toenemen’, zegt Simon Vanhoucke, verantwoordelijk voor Innovation, Strategy & Corporate Development. Hij kijkt namens deze internationale speler vooruit en houdt de ontwikkelingen die de sector kunnen beïnvloeden nauwkeurig in de gaten.

Het West-Vlaamse familiebedrijf Van Marcke werd negentig jaar geleden opgericht. Sindsdien heeft het heel diverse tijden meegemaakt. Vandaag staat deze internationale speler vooral bekend voor zijn uitgebreid assortiment aan badkamers, verwarmingsinstallaties, installatiemateriaal en wellnesstoestellen, maar ook om zijn duurzame oplossingen voor warmte en water. Als groothandelaar begeeft het zich, op het terrein van de zogenaamde HVAC-producten: heating (verwarming), ventilation (ventilatie) en airconditioning (koeling), naast sanitair. De vier deelgebieden van huiscomfort dus.

Op dat terrein manifesteert zich momenteel een samenvoeging die ook Van Marcke niet ontgaan is. ‘De consument is vandaag vragende partij voor totaaloplossingen en dan moeten die er ook komen. Zo eenvoudig is dat’, zegt Simon Vanhoucke. ‘In een volgende fase zal snel genoeg duidelijk worden dat installateurs rekenen op contactpunten, waar zij terecht kunnen voor materiaal en ook expertise. Big Blue van Van Marcke is daar alvast een antwoord op. De Big Blue Points zijn unieke expertisecentra die alle energievriendelijke oplossingen voor warmte en water verzamelen. Onze energieadviseurs lichten dan graag de nieuwste technologieën toe en werken een oplossing op maat uit. We hebben alle kennis in huis om de klant, zowel de particulier als de installateur, hierin te begeleiden.’

Download ook het dossier:

Groothandel in bouwmaterialen

Nood aan totaaloplossingen

‘Het stopt niet langer bij de kwaliteit van onze producten. Je hebt ook de expertise nodig zodat je de juiste producten inkoopt en de beste oplossingen weet te combineren. De installateur moet hiervoor op onze expertise kunnen rekenen. Je kunt altijd teruggrijpen naar digitale kanalen als dat nodig is. Maar als je een concrete vraag krijgt in de winkel, dan moet je daar op het moment zelf ook een concreet antwoord op kunnen geven. Een weekje omscholing volstaat natuurlijk niet om die kennis te verwerven. Hoe je het ook bekijkt, de meest succesvolle kmo’s zijn diegene die de expertise in huis hebben om totaaloplossingen aan te bieden en daar willen we hen bij helpen.’

Tegelijk valt de tendens op dat bedrijven alsmaar groter worden. ‘Er is sprake van een consolidatie die al geruime tijd aan de gang is. Wie naar de markt van de sanitaire & HVAC kijkt, merkt al snel dat je de grotere spelers in België op één hand kan tellen. In onze buurlanden is dat niet anders. Daar gaat het soms zelfs nog veel verder. Nederland telt bijvoorbeeld amper eenmanszaken. Hun aandeel is veel kleiner dan dat van installatiebedrijven die honderden mensen tewerkstellen.’

Ambities voor de toekomst

‘We steken onze groeiambities overigens niet onder stoelen of banken. We willen niets liever dan de komende 90 jaar even succesvol zijn als de afgelopen periode. Dat vertaalt zich in een aantal concrete financiële ambities, zoals een verdubbeling van onze omzet bijvoorbeeld’, gaat Simon Vanhoucke verder. ‘Ook willen we natuurlijk die nakende transformatie liefst zelf leiden en succesvol realiseren. Ik heb het dan over een ecosysteem van installateurs die samen met Van Marcke totaaloplossingen naar de markt brengen. We geloven dat daar de grootste opportuniteit schuilt. Onze partner-installateurs fungeren naar de consument toe als de lokale speler die dicht bij hen staat en quasi om de hoek woont om de dienstverlening te kunnen garanderen. In die context behouden ze dus hun volledige vrijheid. Tegelijk kunnen zij ook naar buiten treden onder een gevestigd merk als Van Marcke. In die zin willen we nog meer de netwerkspeler worden die Van Marcke vandaag reeds is.’

Expansie naar Frankrijk

‘Een distributiecentrum met een feilloze logistieke dienstverlening behoort eveneens tot de ambities. Dat maakt een verdere geografische expansie naar Frankrijk mogelijk. Het is een potentiële markt die we al enkele jaren kennen. Met onze participatie in sanitairwinkel.nl heeft Van Marcke een aandeel in een speler die ook in Frankrijk - onder de naam magasinsalledebains.fr - sterk aan het groeien is. Het ligt voor de hand dat die evengoed gebruik zal maken van ons distributiecentrum’, zegt Vanhoucke. ‘Op dat vlak vult sanitairwinkel.nl een stuk strategie in die B2C gericht is, wat ons weinig zorgen oplevert.’

‘We bevinden ons dus ook niet langer in die spreidstand tussen een B2C-verhaal en een B2B-verhaal. Van Marcke kan beide trajecten naast elkaar laten lopen, wat ons de luxe geeft om te focussen op groei. Een gegeven waar niet elke speler op kan terugvallen.’

Internationaal zakendoen? Zorg dat u goed geïnformeerd bent. Graydon International Business biedt u actuele informatie over bedrijven in meer dan 200 landen. Via voordelige pakketten of op eenmalige basis.

Meer info

Gelijkaardige publicaties