Les 5 échappatoires pour ne pas payer et comment réagir
Terug naar overzicht
blog

De nieuwe bel-me-niet-meer-lijst: beter voor consument én bedrijf

Telefoonabonnees die niet meer opgebeld willen worden door telemarketeers, kunnen dat sinds deze maand aangeven op een website erkend door de overheid. Er bestond al een bel-me-niet-meer-lijst, maar de nieuwe regeling is voor zowel consumenten, bedrijven als marketeers een pak eenvoudiger.

Wettelijk bestaat het principe van een bel-me-niet meer-lijst al een tijdje. Sinds 2012 hebben consumenten het recht om verzet aan te tekenen tegen alle vormen van telefonische direct marketing. Dat gaat over telefoontjes van marketeers die een product of dienst proberen verkopen, vragen om steun voor een bepaalde organisatie of uw interesse proberen te wekken voor nieuwe producten. Datzelfde jaar werd op initiatief van de BDMA (Belgian Direct Marketing Associatian) een bel-me-niet-meer-lijst aangelegd. 

Ondernemingen die aan telefonische direct marketing doen, zijn sindsdien verplicht na te gaan of de telefoonabonnee die ze willen contacteren, zich al dan niet heeft laten registreren. In de praktijk deden slechts 250 direct marketing-ondernemingen een beroep op de lijst. Daarbij werkten slechts 11 van de 50 telefoonoperatoren er aan mee. De lijst van de BDMA was immers niet wettelijk erkend en dus ook niet verplicht.

Begin deze maand werd de vereniging Do Not Call Me (eveneens een initiatief van de BDMA) officieel erkend door de koning. De door deze organisatie beheerde Bel-me-niet-meer-lijst is vanaf nu wettelijk erkend. Een op het eerste zicht juridisch detail, maar eentje met belangrijke gevolgen.

1. Centraal meldpunt

Omdat de vorige lijst niet verplicht was, maakten niet alle telecomoperatoren er gebruik van. Sommigen hielden hun eigen lijst bij, waardoor telemarketeers verschillende bronnen moesten raadplegen om te achterhalen of een abonnee al dan niet gecontacteerd wenste te worden. Deze maatregel is met andere woorden een belangrijke administratieve vereenvoudiging voor zowel de telecomoperatoren als ondernemingen die aan telefonische marketing doen.

2. Minder rompslomp voor abonnee

Wie niet gecontacteerd wenst te worden, kan zich registreren op de website www.bel-me-niet-meer.be. Tot juli was het zo dat een abonnee zijn verzet opnieuw moest registreren wanneer hij van telefoonoperator veranderde. Vanaf nu zijn de telefoonoperatoren mee verantwoordelijk voor het beheer van de lijst. Als een klant verandert van operator of een nummer migreert naar een andere klant, is het aan de operator om die gegevens aan te passen. Let wel, als u als abonnee van nummer verandert, dient u wel opnieuw een melding te maken op de website.

3. Controles

Omdat er tot nu geen uitvoeringsbesluiten waren, was de bestaande lijst niet wettelijk bindend. Vanaf nu is er een officieel erkende lijst, waardoor de Economische Inspectie de naleving van de wet ook daadwerkelijk kan controleren. Ondernemingen die aan telefonische marketing doen en de lijst niet raadplegen, riskeren boetes tot 250.000 euro.

Hoe haalt u de juiste klanten binnen?

Gelijkaardige publicaties