Hoe staat het met mijn slaagkansen?
Terug naar overzicht
blog

Hoe staat het met mijn slaagkansen?

Wie had ooit gedacht dat een rare zwarte drank met beperkte helende werkingen, … een wereldwijde cru zou worden? Het is moeilijk om de slaagkansen van een project in te schatten vooraleer u het hebt gerealiseerd. Maar één ding is zeker, de voorwaarde om te slagen kan samengevat worden in 2 woorden: u en uw project (onderneming).

U

Dit is zo evident dat men het soms vergeet: de eerste voorwaarde om een project voor een kleine onderneming te doen slagen is de competentie van de man of vrouw die erachter staat.

Er moeten echter 3 prioritaire basiscondities voor ogen worden gehouden:

  • U moet een ijzeren gezondheid hebben, want elke ondernemer is een sporter op hoog niveau.
  • Uw privéleven moet stabiel zijn en u moet zo goed mogelijk omringd zijn door uw familie en naaste vrienden.
  • U moet volharden en kunnen aanvaarden dat het misschien niet van de eerste keer lukt.

Andere gunstige factoren

Motivatie: met enthousiasme en motivatie kunt u alle uitdagingen aan. Begin met uw eigen zaak indien u er echt, maar dan ook echt, zin in hebt.

Ervaring in de sector: een restaurant openen is super, maar u moet niet enkel kunnen koken.

Een goede vakkennis, kennis van de “waardeketen”, de praktische aspecten: start een bedrijf op in een sector waarin u gespecialiseerd bent, in uw eigen vak en waar u goed in bent.

Transversale of aanverwante opleidingen: met enkele vitale reflexen in de verschillende functies die u vervult (het commerciële luik, financiën, logistiek, …), kunt u bergen verzetten. Leer ook, en vooral, om goed te communiceren (of laat u hierbij helpen).

Zakenrelaties: u moet over een uitgebreid netwerk zakenrelaties beschikken. Deze personen kunnen over u spreken en klanten of contacten aanbrengen.

Voldoende financiële middelen: deze moeten niet noodzakelijk aanzienlijk zijn maar wel coherent met de beperkingen en de vooropgestelde doelstellingen.

Ter herinnering nog een paar voorwaarden om te slagen

  • Blijk geven van creativiteit en openheid, om bijvoorbeeld de concurrentie voorbij te steken of om te reageren op onvoorziene omstandigheden.
  • Dicht bij uw “klanten doelgroep” staan, inzicht hebben in hun verwachtingen, hun manier van werken, hun koopkracht, om producten of diensten te ontwikkelen die daadwerkelijk aan hun behoeften voorzien.
  • U laten omringen door enkele goede adviseurs. Slagen doet u immers niet in uw eentje.

Het is mogelijk om te slagen:

  • in alle sectoren ;
  • met weinig middelen ;
  • zonder diploma’s ;
  • na een “down” periode ;
  • ondanks de crisis.

Het verschil bent u, en uw manier van handelen!

Dit artikel maak deel uit van het boek ‘Onderneming opstarten: 100 vragen – 101 antwoorden’, geschreven door Olivier Kahn en Jean-Pierre Riquet.

Voor onze trouwe lezers hebben we een beperkt aantal fysieke exemplaren van dit boek klaar liggen. Wilt u gratis zo’n exemplaar ontvangen? Vul dan snel het antwoordformulier in. Of neem contact op met onze Business Data Advisor, Julien Van Doren. Die heeft overigens nog een tip voor u in petto.

________________________________________________________________________

Een tip van Julien Van Doren

Julien van Doren_02.jpg

Nieuwe klanten aantrekken is cruciaal voor de slaagkansen van uw onderneming. Dat geldt overigens niet alleen voor startende ondernemers. Ook als uw bedrijf uitgegroeid is tot een gevestigde waarde, zal het geregeld klanten verliezen. Er zullen immers altijd bedrijven zijn die van leverancier veranderen. Daarnaast zijn er ook elk jaar tienduizenden bedrijven die ermee ophouden (door faillissement, fusie of liquidatie). Om dat verlies aan omzet goed te maken, heeft u dus nieuwe klanten nodig.

Of u nu een grote of een kleine onderneming heeft, al enkele jaren bestaat of net begonnen bent, de strategie die u kiest om nieuwe klanten te vinden, verschilt niet veel. Hou steeds in het achterhoofd dat u van bij het begin voor gezonde prospecten kiest. Gezonde klanten zullen correct betalen, bezorgen u veel minder last en hebben meer groeipotentieel in huis. Zeker als startende ondernemer bent u kwetsbaar. Eén op de drie facturen wordt te laat betaald. Bijna één op de tien facturen wordt pas na 90 dagen of helemaal niet betaald. Het zal u als starter maar overkomen.

Notoire wanbetaler

Net een zaak begonnen, trots en enigszins gerustgesteld dat de eerste klanten binnen druppelen zodat u ook uw eerste rekening kunt betalen. Maar dan heeft u de pech dat u op een notoire wanbetaler botst, die maar niet over de brug komt met uw geld. Afhankelijk van uw winstmarge, zult u heel wat extra omzet moeten draaien om de schade die een onbetaalde factuur aanbrengt goed te maken. Als jonge onderneming zult u voldoende kapitaal achter de hand moeten hebben om dit op te vangen. De ervaring leert dat dit vaak niet het geval is en dat starters hiermee meteen een dreun krijgen. Dit zijn situaties die onnodig veel energie kosten. Daar zijn ze geen eigen zaak voor gestart.

Uit onderstaand diagram merkt u dat 85% van de Belgische bedrijven een bescheiden tot geen risico met zich meedraagt.

Risicoverdeling-BE.JPG

Dus waarom zou u bedrijven benaderen die financieel aan de afgrond staan? Bedrijven die goed betalen zijn perfect te onderscheiden van bedrijven die het niet zo nauw nemen met de afspraken. Waarom zou u onnodige risico’s lopen, terwijl er zo veel ander potentieel is? Ik wil u gerust helpen bij de afbakening van uw doelgroep en de samenstelling van een solvabel prospectenbestand met groeimogelijkheden.

Wees gerust, uw slaagkansen zullen plots heel wat groter zijn. U kunt mij bereiken via contact@graydon.be of op het nummer 03 280 88 62.

Gelijkaardige publicaties