3 tips om innovatief te ondernemen in de horeca
Terug naar overzicht
blog

3 tips om innovatief te ondernemen in de horeca

Uit het horecarapport van Graydon blijkt dat de sector aan het krimpen is. Een van de belangrijke oorzaken hiervan is de onrust rond de komst van de witte kassa. Volgens Eric Van den Broele, hoofd studiedienst bij Graydon, is de komst van de blackbox meer een opportuniteit dan een bedreiging. Hij geeft drie concrete tips om vandaag als horecabedrijf gezond zaken te doen.

1. Gebruik de witte kassa om uw financieel beheer te optimaliseren

De horecasector wordt voor het eerst gekenmerkt door meer stopzettingen dan oprichtingen. Ongetwijfeld is de invoering van de witte kassa hiervoor een van de belangrijke verklarende elementen.

“Ik zie dit eigenlijk eerder als een opportuniteit", zegt Eric Van den Broele. "Gebruik het invoeren van de witte kassa juist als hefboom om uw zaakvoering helemaal op punt te zetten. Zie het als een middel om meer inzicht te krijgen in uw financieel beheer en om een realistisch businessplan op te stellen, dat aangepast is aan de hedendaagse realiteit.”

2. Ga op zoek naar een écht origineel concept en evalueer dit concept regelmatig

De horeca blijft nog steeds een sector met een zeer laag aantal groeibedrijven. In vergelijking met andere sectoren, is de horeca bij de slechtste leerlingen van de klas.

“Ga na welke maatschappelijke tendensen er in uw sector aan de gang zijn, zoals het toenemend aantal maaltijdbezorgers via internet of de toenemende vraag naar bepaalde types maaltijden. Breng deze tendensen in kaart en onderzoek elke dag opnieuw waarmee u écht het verschil kunt maken. Een succesvolle horecazaak uitbouwen is vandaag de dag meer dan enkel ‘goede pinten tappen’. Ga op zoek naar een origineel concept dat dan ook nog regelmatig herbekeken wordt”, zegt Van den Broele daarover.

3. Voorkom liquiditeitsproblemen door het betaalgedrag veel beter te monitoren

Het betaalgedrag in de horecasector blijft abominabel slecht. Bijna een derde van de facturen wordt meer dan 90 dagen te laat of zelfs helemaal niet betaald.

“Maak veel duidelijkere afspraken over de betaalcondities met uw zakenpartners en vraag naar een korting contant of een ander voordeel. Levert u zelf ook aan bedrijven, zit hen dan veel korter op de hielen wanneer een betaling uitblijft. Enkel door het betaalgedrag nauwkeurig te monitoren en daar waar nodig snelle actie te ondernemen, kunt u voorkomen dat uw zaak krijgt af te rekenen met liquiditeitsproblemen.”

Download het volledige onderzoek:

De horecasector doorgelicht

Gelijkaardige publicaties
Nieuwsbrief

Schrijf u in voor de nieuwsbrief en blijf permanent geïnspireerd dankzij ...