Ook bestaande klanten verdienen regelmatige controle
Terug naar overzicht
blog

Digitalisering in de uitzendsector: shortcut naar de beste kandidaat

Ook in de uitzendsector dringt digitalisering steeds verder door. Pieter Van Hemele, co-CEO van Talentus, is vol lof over de nieuwe mogelijkheden die het biedt en kijkt vooruit. ‘Straks willen we bijna elke beslissing op basis van data nemen.’ Katty De Keyzer, Operations Director van ASAP HR Group, relativeert. ‘Ik geloof niet dat het de komende drie tot vijf jaar zo’n vaart zal nemen’, oordeelt zij.

Bij Talentus gaan ze de toekomst niet uit de weg. Zij schrijven ijverig aan een verhaal om de organisatie verder te optimaliseren door data doelgericht in te zetten. ‘Helemaal op punt staat het nog niet, maar tal van projecten staan vandaag in de steigers’, licht Pieter Van Hemele een tipje van de sluier. ‘Onder meer machine learning zal daarbij ingezet worden. Het biedt straks een heleboel mogelijkheden waarvan je versteld zult staan.’

Data versus human

Data inzetten in een sector die in de eerste plaats om mensen draait? Het roept vragen op. Van Hemele verduidelijkt, vertrekkende van de situatie zoals die vandaag is.

‘Veel recruiters vertrouwen vandaag op hun buikgevoel. Als ik een klik heb met een kandidaat of een klant, dan zal ik eerder bereid zijn om een extra inspanning te doen dan wanneer dat niet het geval is. In de andere richting geldt dat net zo goed. Mijn klant zal sneller op mij vertrouwen wanneer ik hem zeg dat ik de geknipte kandidaat heb gevonden.’

Gaat het in dat geval om een kandidaat die voor 68% voldoet aan de voorwaarden terwijl minimaal 70% voorop was gesteld, dan zal Talentus daar niet meteen over struikelen.

‘Het gebeurt dat een kandidaat niet aan de minimale voorwaarden voldoet. Maar als er wel een match is met het bedrijf op vlak van attitude, waarden en normen, dan geraken we er met extra opleidingen samen wel uit. Daar twijfel ik op zo’n moment niet aan. Aan het einde van de rit voldoet de kandidaat dan wellicht aan 75% van de voorwaarden. Maar dat is voorlopig nog mensenwerk.’

Meer data inzetten

Voorlopig? Door data in te zetten wil Van Hemele dat proces naar de toekomst toe toch verder optimaliseren.

‘Als je het mij vraagt, is dat de manier waarop straks de meeste beslissingen worden genomen.’ Al zal hij niet meteen van de daken schreeuwen dat het buikgevoel onverbiddelijk plaats moet ruimen voor een datagedreven aanpak. ‘Ik geloof niet dat de technologie volledig de plaats van de consultant zal overnemen in dit proces. Maar het staat wel vast dat voor bepaalde profielen een standaard werkwijze zal worden opgesteld.’

‘Het gaat veelal om profielen die omwille van de karakteristieken van hun sector vaak voor tijdelijke projecten worden ingeschakeld. Denk maar aan consultancy of detachering. Die sectoren laten dat perfect toe’, zegt Pieter Van Hemele.

Start-ups

Katty De Keyzer, Operations Director bij ASAP HR Group, blijft voorzichtig.

‘We zien een toename van  start-ups die de HR markt digitaliseren en automatiseren. Het is uiteraard nog afwachten wat al deze initiatieven zullen teweegbrengen De inzet van data zal het beslissingsproces in ieder geval sterk beïnvloeden en veranderen. De digitalisering in het uitzendproces is al goed opgang getrokken, maar ik weet niet of we de eerste drie jaar grote stappen mogen verwachten.’

Het buikgevoel uitschakelen

Ook Katty De Keyzer onderschrijft het belang van het buikgevoel bij de evaluatie van een kandidaat en een mogelijke match met het bedrijf. Of het een idee is om dat in de toekomst uit te schakelen?

‘De vraag is of je dat werkelijk wilt. Ik denk dat het buikgevoel vaker juist is dan de data. Opgelet, ik spreek dan uitsluitend over de match tussen kandidaat en bedrijf. Als je het hebt over objectieve elementen, zoals iemands kennis of vaardigheden, dan kan een IT-oplossing veel doelgerichter en sneller een antwoord geven.’

‘Ik ben er dan ook van overtuigd dat de rol van de consulent sterk zal veranderen. Nu zijn zij in de eerste plaats bezig met de koppeling van een specifieke cv aan een aanvraag, om zo tot een match te komen. Maar dat proces zal de technologie op termijn overnemen. Consulenten zullen zich dan opnieuw meer op de menselijke relatie kunnen toeleggen.’

ASAP HR Group beschikt overigens al over de technologie om effectief een match te maken.

‘Al stel ik vast dat de consulent dat nog steeds liever zelf doet. Het is een ingrijpende wijziging en dan duurt het altijd even voor de natuurlijke weerstand tegen die veranderingen is weggeëbd en nieuwe technologieën en werkwijzen omarmd worden.’

Download ook de sectorfiche

Graydon Sector Insights: uitzendarbeid

Gelijkaardige publicaties