Une bonne réputation est la clé du succès
Terug naar overzicht
blog

Wie durft er vandaag nog zoiets sturen?

Ik krijg heel wat e-mails op een dag. Veelal professionele mails, nieuwsbrieven, social media alerts, uitnodigingen voor events, workshops, opleidingen en de onvermijdelijke commerciële e-mails natuurlijk. Ik maak me niet echt druk over dat soort mails. Meestal zijn het er niet zo veel en met een druk op de knop verhuizen ze eenvoudig naar de prullenmand. Maar van de commerciële e-mail die ik recent kreeg, viel ik nog eens steil achterover.

Mailingbrief

De mail trok in eerste instantie mijn aandacht, omdat hij uit persoonlijke naam verstuurd was en er zat een bijlage bij. Het maakte mij nieuwsgierig, ook al verraadde de subjectline eigenlijk meteen dat het om een massamailing ging. Maar was ik in die fotozaak misschien ooit geweest? Ben ik daar klant? Heb ik daar ooit iets aangevraagd? Is dit een klant van ons bedrijf? Nee. Dus ik stelde de afzender meteen de vraag hoe hij aan mijn persoonlijk e-mailadres kwam? Bij onderstaand antwoord viel ik een tweede keer van mijn stoel …

Mailingbrief_antwoord

Auch! En dat in een tijd dat u met privacy en GDPR om de oren wordt slagen. Ik zou toch maar een beetje voorzichtig zijn met zulke zaken.

Afgeblaft

Terug naar de mail, want die zorgde eigenlijk voor mijn eerste verbazing. Ik vind geen adres terug. Vervelend, want dan moet ik de url aanklikken en op de site gaan zoeken. Ik weet graag of een zaak in mijn buurt gevestigd is. Bovendien krijg ik niet het gevoel dat ik welkom ben of dat het aanbod me gegund is. Met die hoofdletters ertussen voel ik me zelfs een beetje afgeblaft.

"Zoek het maar op als je ons nodig hebt. Hier heb je een promotie. Vooruit, profiteer ervan."

Ik overdijf, maar het deed me denken aan de politieagent die me enkele weken geleden tegenhield. Oké, ik had een fout gemaakt. Ik had net iets te snel een doorlopende witte lijn gekruist om voorbij te steken. Mea culpa. Maar de hautaine, neerbuigende manier waarop de agent naar beneden door het raampje keek, was allesbehalve gepast.

Goedkoop en gemakkelijk

Los daarvan slaat de inhoudelijke boodschap van deze commerciële e-mail nergens op. Ik ben zelfs verbaasd dat dit soort e-mails vandaag nog steeds verstuurd wordt. Hebben deze boodschappen überhaupt nog een effect? Maar heel wat bedrijven blijven vanuit hun eigen leefwereld denken en houden geen rekening met wat ‘ik’ wil. En dat werkt niet meer. Integendeel, dat werkt zelfs averechts.

Deze mail komt out of the blue en is totaal niet relevant. Ik vind geen mogelijkheid om uit te schrijven, wat mijn verbazing alleen maar groter maakt. Tot slot zit er ook een bijlage bij de mail. Wie stuurt er vandaag in godsnaam nog commerciële mails met een bijlage? Met alle virussen die de ronde doen, open je toch geen bijlagen meer van iemand die je niet kent.

Maar waarom heeft deze fotozaak dit nu gedaan? Waarschijnlijk omdat op grote schaal e-mails versturen goedkoop en gemakkelijk is, maar er zit geen strategie achter.

"Laten we gewoon iedereen mailen, dan missen we niemand en dan zal er hopelijk wel één iemand tussen zitten die geïnteresseerd is."

Hoe kan het dan beter?

Ik ben geen specialist in B2C, maar ik kan wel uitgebreid voor B2B spreken. Misschien had de afzender zich kunnen presenteren als bedrijfsfotograaf om specifiek bedrijven in zijn regio aan te spreken.

Eerst en vooral had hij zijn eigen klantenbestand erbij moeten nemen. Heeft hij bedrijven als klant? Zijn die nog actief? Zijn de gegevens nog juist? Heeft hij daar een e-mailadres van? Hoe groot zijn die bedrijven?

En dan moet u een keuze maken: mailen per post of per e-mail? Kiest u voor e-mail, gebruik dan best info@-adressen. Persoonlijke e-mailadressen zijn met GDPR in het achterhoofd toch een zeer gevoelige materie. Bovendien stuurt u geen boodschap naar het algemene e-mailadres van KBC of Bpost. Dat komt echt niet aan bij bedrijven die enkele duizenden medewerkers tellen. Voor kleinere bedrijven zou het wel nog kunnen. Maar houd in het achterhoofd dat mensen vandaag enorm veel mails in hun inbox krijgen.

Benaderen per post

Benaderen per post dan maar. Het lijkt me voor de hand te liggen dat een fotograaf hiervoor een mooie foto gebruikt. Loop als fotograaf eens langs de bedrijfspanden van de klanten in de buurt, maak een foto, druk daarop je boodschap en verstuur die als mailing. Zorg dat je de juiste contactpersonen hebt. In kleinere bedrijven is dat haast altijd de zaakvoerder en die kunt u met naam makkelijk terugvinden in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.

Dan heb u alleen nog maar de actie voor de klanten. Ga eens na welke bedrijven nog in de buurt of de gemeente gevestigd zijn. Opnieuw weinig efficiënt als u hiervoor in de telefoongids gaat kijken. Graydon kan die up-to date bestanden aanleveren. Duur? Oordeel zelf. Hieronder geven we u een idee wat een actueel bestand zal kosten:

Bv. alle ondernemingen in …

Wie durft er vandaag nog zoiets sturen NL.PNG

In ruil krijgt u een actueel adressenbestand met ondernemingsnummer, naam, adres, woonplaats, juridische vorm, taalcode, activiteitscode en de naam van de bedrijfsleider. Wat wilt u nog meer?

Goede betalers versus zwakke betalers

Nog beter is het om uw selectie te verrijken met rating. Op die manier kunt u een verschil maken tussen gezonde bedrijven en ongezonde bedrijven. Goede betalers stuurt u een foto, zwakke betalers laat u gewoon links liggen. Velen zullen zeggen dat u ze nog zou kunnen benaderen per e-mail (indien een e-mailadres beschikbaar is), maar ik zou het - onder andere omwille van het ontbreken van opt-in - niet doen.

Zo krijgt u eigenlijk één duidelijke doelgroep: bedrijven in uw regio die geen risico met zich meedragen.

Schakel voor uw boodschap a.u.b. een copywriter in. Kostprijs voor iemand die zich kan inleven in uw doelgroep en die ook nog eens goed met woorden is, bedraagt gemiddeld rond de 50 à 60 euro per uur. Al zult u wellicht ook een vaste prijs kunnen afspreken voor een volledig project.

Ik durf met u wedden dat deze actie veel succesvoller zal zijn. Ze zal iets duurder zijn, maar ze zal veel relevanter zijn, meer in het oog springen, meer sympathie opleveren, beter converteren en veel professioneler overkomen.

Opmerkingen over deze campagne? Ik hoor het graag.

Of wilt u een campagne uitwerken, specifiek in uw sector? Contacteer ons. Mijn collega’s en ik zitten te popelen om creatief met u mee te denken.

Gelijkaardige publicaties