7 bonnes raisons d’actualiser votre base de données
Terug naar overzicht
blog

Visionair Simon Vanhoucke (Van Marcke) kijkt naar de toekomst

Om als bedrijf een veelbelovende en interessante partij te blijven voor uw doelgroep, is innovatie noodzakelijk. De gevolgen van de coronacrisis waren niet te voorspellen. Maar wie los daarvan geen oog heeft voor de nieuwste trends en ontwikkelingen of wie niet voldoet aan de veranderende (en hoge) verwachtingen van de klant, zal op termijn geen rol van betekenis meer spelen. Groep Van Marcke is zich daar terdege van bewust. Het is dan ook een filosofie die de groep hoog in het vaandel draagt. ‘Past elk puzzelstukje nog steeds in het grote geheel? Je moet jezelf voortdurend in vraag durven stellen’, zegt Simon Vanhoucke, verantwoordelijk voor innovatie, strategie en corporate development. Hij is de man die voor Van Marcke de toekomst in de gaten houdt.

De groep Van Marcke is internationaal al jaren een prominente speler. Als groothandel in badkamers, verwarmingsinstallaties, installatiemateriaal en wellnesstoestellen en voor zijn duurzame oplossingen voor warmte en water. In 1929 werd het familiebedrijf opgericht in Kortrijk, waar het nog steeds zijn hoofdzetel heeft. Maar in die 90 jaar heeft Van Marcke niet stilgezeten. Ondertussen heeft het winkelpunten in België, Frankrijk, Luxemburg, Zwitserland en de Verenigde Staten. In Nederland heeft het DIY-kanaal langs waar het een eigen assortiment alsook A-merken levert aan DIY-retailers. Daarnaast heeft Van Marcke een participatie in sanitairwinkel.nl, dat ook aanwezig is in België en Frankrijk.

Verder is het actief in Malta, waar het een aantal dochterondernemingen zonder winkelpunten heeft. Vandaag stelt het bedrijf wereldwijd ongeveer 1.600 mensen tewerk.

West-Vlaamse roots

‘Van Marcke is een middelgrote speler met West-Vlaamse roots’, benadrukt Simon Vanhoucke. ‘Daar zijn we trots op en daarom hebben we het ook altijd belangrijk gevonden om op deze plek onze hoofdzetel te behouden. Want vanuit Kortrijk is de groep gegroeid tot wat ze vandaag is.’

Van Marcke houdt de toekomst nauwlettend in de gaten en dat doet het op drie terreinen: strategie, business en innovatie. ‘Als de groep Van Marcke blijft zoals ze vandaag is en niet innoveert, dan zal ze er in de toekomst wellicht een pak minder veelbelovend en interessant uitzien. Dat kan over vijf jaar zijn, maar misschien ook vijftien jaar.’

In dat kader stelt Van Marcke zich regelmatig een aantal kritische, maar relevante vragen. ‘We moeten ons op gezette tijdstippen bijvoorbeeld durven afvragen of er dochterondernemingen zijn die we moeten afstoten. Misschien omdat ze niet langer deel uitmaken van onze kernactiviteiten. Maar het kan ook omgekeerd natuurlijk. Moeten we net bijkomende dochterondernemingen oprichten? Of hebben we meer baat bij participaties of een volledige overname?’

Richting

‘Daarnaast is er ook het meer strategische luik. Daarbij richten we onze aandacht eerder ad hoc op een aantal kleine of grote elementen die de groep richting kunnen geven. We bekijken op welke manier elk puzzelstukje past in het grotere geheel en hoe ze de groep kunnen sturen’, zegt Vanhoucke. ‘Het komt erop neer om de problemen steeds aan te pakken op een manier die past in ons toekomstverhaal. Stel dat de groothandel binnen vijf jaar niet meer bestaat. Stel dat Van Marcke een e-commercespeler moet worden. Welk plaatje krijg je dan als je alle bouwblokken in deze groep kijkt? Hoe zorg je er dan voor dat één plus één nog altijd drie is?’

‘Daarnaast kun je niet voorbijgaan aan strategische beslissingen die soms op korte termijn genomen moeten worden. Van Marcke heeft een moeilijke periode doorgemaakt toen het een nieuw distributiecenter bouwde. Ook de verhuis heeft heel wat logistieke problemen met zich meegebracht. Dat is geen geheim, maar op zo’n moment mag je niet wegkijken. Het managementteam heeft toen besloten om een corporate wide transformatieprogramma op te zetten. En dat was nodig om klaar te zijn voor de toekomst.’

‘Het sluit helemaal aan bij mijn rol binnen het bedrijf om die transformatie verder op te volgen. Ik heb immers geen operationele verantwoordelijkheden, waardoor ik mij in ideale omstandigheden op dat strategische luik kan toeleggen.’

Een uitzonderlijke rol

Vanhoucke noemt het zelf een luxepositie en prijst zich gelukkig dat hij die vrijheid krijgt. ‘Ik heb een vrij uitzonderlijke rol. Daar ben ik me van bewust. Ik merk dat ook vaak in gesprekken met concullega’s uit andere sectoren of familiebedrijven. Toch raad ik het elke firma met een zekere omvang aan. In het bijzonder in familiebedrijven, waar de visie van de oprichter toch sterk doorweegt op het management van de volgende generaties. Dan is het weer geen overbodige luxe dat er iemand is die steeds naar de toekomst kijkt. Anders bestaat het gevaar dat je blijft steken in de dagelijkse routine.’

Gelijkaardige publicaties