De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

12 maatregelen om met wanbetalers om te gaan (1/2)

Wanbetalers kunt u missen als kiespijn en toch krijgen bijna alle bedrijven ermee te maken. Het betalingsgedrag tussen Belgische bedrijven lijkt inmiddels licht te verbeteren, al worden 35% van de facturen nog altijd te laat of helemaal niet betaald. Maar weet u wat het kost om een oninbare vordering goed te maken? Hier vindt u alvast een simulatie. Onbetaalde facturen liggen vaak aan de basis van een faillissement. Redenen genoeg voor uw bedrijf om schade te beperken aan de hand van deze 12 maatregelen. Vandaag bespreken we de eerste 6.

1.Laat sales en finance intensief samenwerken

Openstaande vorderingen zijn een flinke aanslag op uw werkkapitaal. Aangezien het  lastiger is om financiering rond te krijgen bij uw bank, is een optimalisatie van uw werkkapitaal dus erg belangrijk. U kunt afschrijvingen voorkomen door sales en finance van bij het begin beter te laten samenwerken. Stel een duidelijke procedure op in geval van wanbetaling en breng uw salesafdeling hiervan op de hoogte. Uw accountmanagers dienen dit aan te halen in hun verkoopgesprek. Sales en finance kunnen ook samen kijken welke kortingen ze kunnen geven wanneer de klant binnen een bepaalde termijn betaalt.

2.Check, check en nog eens credit check

Uw potentiële en huidige klanten screenen is de beste manier om wanbetaling te voorkomen. Modern credit management toont u wie uw klanten zijn, hoe ze betalen en hoe sterk ze financieel in hun schoenen staan. Nieuwe klanten met dubieus betalingsgedrag laat u best cash betalen of gunt u gewoon aan uw concurrent.

3.Factureer onmiddellijk

Soms willen klanten wel betalen, maar kunnen ze niet omdat ze de factuur nog niet ontvangen hebben. Is de deal afgerond? Stuur dan onmiddellijk de factuur. Zo laat u weten dat u betalingen serieus neemt. Zorg er in ieder geval voor dat u niet aan de basis ligt van de laattijdige betaling. Op tijd factureren, geen fouten op de factuur en duidelijke richtlijnen bij te laat betalen. Verstuur uw factuur digitaal. Zo is ze direct bij de klant en bent u niet meer afhankelijk van de post.

4.Breng de wettelijke rentevoet in rekening

Vermeld  in uw algemene voorwaarden ook een rentevoet voor achterstallige betalingen. Bovenop het gefactureerde bedrag brengt u dan een extra rente in rekening. Als uw debiteur te laat betaalt, gebruikt hij u als bank. U financiert namelijk zijn werkkapitaal en daar mag best een vergoeding tegenover staan. Sterker nog, afgezien van de rente op het uitstaande bedrag loopt u zelf kredietrisico. Aarzel dus niet om een rappelbrief te versturen als uw klant te laat betaalt.

5.Facturatie uitbesteden 

Veel bedrijven hebben niet de tijd, de discipline of de energie om een debiteur aan te sporen om te betalen. Bekijk zeker de mogelijkheden om uw facturatie uit te besteden. Er zijn verschillende vormen van factoring die uw werk uit handen nemen en zorgen dat uw geld snel op uw rekening staat. Bereken vooraf of de kosten van de fee opwegen tegen uw eigen werkingskosten en het risico op wanbetaling.

6.Wees wanbetalers een stap voor

Zorg dat u altijd in gesprek blijft met uw klant. De meeste organisaties nemen pas contact op met de klant nadat de betaaltermijn verstreken is. Het is veel efficiënter om net voor de betaaltermijn vervalt even uw klant te bellen. Vraag of de factuur goed ontvangen is en of alle gegevens op de factuur kloppen. Dit is niet alleen een extra service, maar ook een extra contactmoment. Wanneer uw klant veel rekeningen op de stapel heeft liggen, zal diegene met de beste relatie of diegene die het hardst roept bovenaan komen liggen.

Morgen krijgt u in een tweede deel nog eens 6 maatregelen om wanbetaling tegen te gaan.

Lees ondertussen ook de whitepaper:

Studie betaalgdrag 1e semester 2014

Gelijkaardige publicaties