De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Incasso: 5 kpi’s die u zeker moet meten

Key performance indicators of kpi’s zijn al lang geen hype meer. Binnen het bedrijfsleven worden ze steeds belangrijker. Alle divisies meten hun specifieke kpi’s. Ook op de afdeling incasso is dat niet anders.

Het doel van KPI’s meten, is uiteraard om de prestaties te verbeteren en zo de langetermijnstrategie te realiseren. De activiteiten van vandaag beïnvloeden immers de resultaten van morgen. De activiteiten bewaken, de resultaten opvolgen en waar nodig bijsturen, leiden tot een performantere afdeling en onderneming.

Om de resultaten te kennen moet je meten. Meten is weten, maar wat ga je meten? Er zijn honderden KPI’s mogelijk. Ook voor het debiteurenbeheer. Voor mij zijn dit alvast de meest relevante KPI’s die het waard zijn om te meten.

  1. Collection rate: welke actie levert welk resultaat op? Welk resultaat behaalt elke medewerker individueel?
  2. Openstaand bedrag en percentage op omzet / per salesmedewerker / regio / productgroep
  3. DSO: gemiddeld aantal dagen klantenkrediet
  4. Verhouding onbetaalde facturen en risicoklasse / regio / grootte / type van klant
  5. Marge

Hebt u er nog andere? Ik hoor het graag van u.

Gelijkaardige publicaties