Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

Biedt leveren in consignatie uitkomst?

Consignatie is de verkoop van artikelen op risico van de leverancier. In de kunstwereld en op het internet is dit een vrij gebruikelijk fenomeen. In de B2B-wereld komt dit minder vaak voor. Is daar een goede reden voor of zien wij hier een mooie kans over het hoofd?

Wanneer u goederen in consignatie levert, blijven de goederen uw eigendom. Als de goederen verkocht worden, dan ontvangt u uw geld. De partij die uw goederen verkoopt, krijgt een percentage voor haar verkoopinspanningen. Ergens heeft consignatie wel wat weg van het eigendomsvoorbehoud uit de algemene voorwaarden. Dat stelt dat goederen pas van eigenaar wisselen als de rekening betaald is. Toch is er een cruciaal verschil.

De bepaling uit de algemene voorwaarden heeft een negatieve lading. U maakt een afspraak dat men uw goederen koopt en de rekening hiervoor betaalt binnen een overeengekomen termijn. Als dat niet gebeurt, dan blijven de goederen uw eigendom. Leveren in consignatie gaat uit van een positief scenario. De goederen zijn uw eigendom, maar als ze verkocht worden, dan krijgt de verkopende partij haar provisie en u uw geld voor de goederen.

Kredietwaardigheid minder belangrijk

Bij consignatie is de kredietwaardigheid van uw klant veel minder belangrijk, omdat u de goederen niet vooraf op krediet verkoopt. Natuurlijk wilt u zakendoen met betrouwbare partijen. Ik blijf dan ook een voorstander om te allen tijde een credit check uit te voeren van uw zakenrelaties. U dient immers te weten met wie u in zee gaat. Het zijn uw goederen, maar dat betekent niet dat u geen risico’s loopt. Naast de moraliteit en ondernemersgeest van de bestuurder, zijn het omzetpotentieel, de marktdekking en concurrentiepositie grotere aandachtspunten dan de liquiditeitspositie van uw relatie.

Het businessmodel stelt u in staat om zaken te doen met klanten met een lagere kredietwaardigheid of om startende ondernemers meer ruimte te geven. Dat biedt u weer kansen, omdat de risico’s voor uw klant lager zijn. Ze hoeven immers niet vooraf te investeren in voorraden. Dit is interessant voor ondernemers met beperkte liquide middelen en het biedt u de mogelijkheid om ze een interessant propositie te bieden en de concurrentie voor te blijven. Met het voorraadrisico dat u bij uw klant wegneemt, houdt u in uw marges weer rekening.

Voorraad risico

De vraag is echter of leveren in consignatie vanuit het oogpunt van optimaal voorraadbeheer wel een goed idee is.

Het scheelt u wat opslagruimte betreft. U moet immers voorraden aanhouden waarvan het, afhankelijk van het product dat u verkoopt, de vraag is hoe snel deze verkocht worden. U hebt daar weinig invloed op en u moet er maar vanuit gaan dat men zorgvuldig met uw goederen omgaat. Dan is er ook nog het risico dat de goederen helemaal niet verkocht worden en u aan het eind van de rit blijft zitten met een partij gedateerde spullen.

Consignatie is afhankelijk van het bedrijfstype

Leveren in consignatie is zeker niet geschikt voor elk bedrijfstype. Maar het is wel de moeite waard om u verder in de mogelijkheden te verdiepen. Het model stelt u als leverancier in staat om een echt partnership aan te gaan met bedrijven. Daarin bent u veel meer dan alleen maar de leverancier. Het voorraadrisico dat u als bedrijf als het ware overneemt van uw klant, kunt u compenseren in uw marges en met strikte betaalafspraken. Zo waarborgt u een gezonde cashflowpositie.

Gelijkaardige publicaties