De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Big data x slimme analyse = betere prospects en leads

Sociale media en de grenzeloze technologie die in verbinding staat met het internet, hebben de afgelopen jaren gezorgd voor een explosie aan bits en bytes die zoekmachines in kaart brengen en opslaan. De term 'big data' slaat op de enorme hoeveelheid informatie die dit oplevert. Big data worden gedefinieerd als een hoeveelheid data die niet meer geanalyseerd kan worden door gebruikelijke databasesoftware.

Potentieel is hier voor bedrijven en marketeers heel veel mee te winnen. Maar zonder de juiste strategie zijn big data evenveel waard als een laptop in de handen van een analfabetische inboorling.

Big data

Grootse mogelijkheden voor big data

Big data en de mogelijkheden ervan doen me denken aan SPSS, een programma om statistieken te verwerken dat ik leerde kennen tijdens mijn studie psychologie. Het programma bood ontzettend veel mogelijkheden om data te analyseren, maar om zinnige uitkomsten te krijgen moesten toch eerst de juiste vragen gesteld worden. U kunt nog zoveel informatie verzamelen, nog zoveel statusupdates op Facebook en Twitter uitvlooien, zonder een gerichte vraag of filter weet u nog altijd niets.

Big data-revolutie

McKinsey en met hen vele anderen zien in big data misschien wel de grootste revolutie voor het komende decennium. Of dat zo is valt te betwijfelen. Maar wat wel zeker lijkt, is dat ondernemers die zich hierin verdiepen, een grote voorsprong op hun concurrenten kunnen nemen. Voor de analyse van data hebt u dan wél goede tools nodig, de juiste strategie en een analytische insteek. En voor big data geldt dat misschien nog veel meer.

McKinsey voorspelt dat bedrijven die de juiste strategie kiezen en de juiste mensen betrekken (intern of extern) zichzelf naar een nieuw niveau zullen tillen, dat al snel weer de nieuwe competitieve standaard zal worden. Met de juiste mensen worden dan mensen bedoeld die de capaciteit hebben om de verbanden in gigantische hoeveelheden data te zien én te testen.

Slimme data-analyse voor betere leads

Bedrijven als Amazon, Google en Walmart gebruiken een unieke methodiek om big data om te vormen tot waardevolle marketinginformatie. Deze bedrijven hebben hiermee ook al aantoonbaar resultaat geboekt.

Bedrijven die hun marketing- en salesdivisies efficiënter willen laten werken, moeten inzetten op leads genereren door middel van slim big data-management. Het liefst nog voordat de concurrent het doet.

Lees meer over big data

Wilt u meer weten over big data? Lees dan ook:

Gelijkaardige publicaties