Studiedag: "Wanneer dreigt een onderneming in moeilijkheden te geraken?
Terug naar overzicht
blog

De marketingwaarde van een rappelbrief

Veel ondernemers zien het belang in van een professioneel marketingteam. Marketeers staan midden in de onderneming. Met (hoogwaardige) leads leveren ze een directe bijdrage aan de omzetdoelstellingen van het bedrijf. Daarnaast creëren ze onder andere een aangename bedrijfs- en merkbeleving. De marketeer houdt goed in de gaten of de verschillende afdelingen de juiste huisstijl hanteren en het merkgevoel goed uitdragen. Terecht, maar doet u dit ook echt bij alle klantencontacten?

In de praktijk zien we dat de energie zich vooral aan de voorkant van het klanttraject afspeelt. De input van marketing bij facturatie en debiteurenbeheer beperkt zich vaak tot het gebruik van de juiste huisstijl en het bedrijfslogo op een brief. Jammer, want zo blijven heel wat kansen onbenut.

Mooie folder, lelijke algemene voorwaarden

Een tijdje terug vroeg ik een offerte op bij een bedrijf. De medewerkster was zeer behulpzaam en stuurde me meteen hun folder. Ik kreeg een mooie  glossy catalogus op dik papier in de brievenbus. Voor de volledigheid hadden ze de algemene voorwaarden er ook bij gedaan. Een schuine kopie van een kopie in stemmig zwart-wit, op het goedkoopste papier in een compleet onleesbare lettergrootte. Een afknapper. Ook dit soort teksten mag u best eens nader bekijken. Uiteraard moet de tekst juridisch kloppen, maar bekijk ze, behalve vanuit juridisch oogpunt, ook eens door een marketingbril. Verschillende verzekeraars zetten al stappen in de marketingrichting. Ze zetten de technisch-juridische voorwaarden om in begrijpelijke taal.

Tip: Geef de belangrijkste punten uit uw algemene voorwaarden een mooi plekje in de offerte en maak ze aantrekkelijk om te lezen.

Elk klantcontact een potentiële kans

Dit voorbeeld is er slechts één in een reeks aan gemiste contactmomenten. Denk aan de factuur, maar ook aan de rappel die de deur uitgaat. Als er een contactmoment is waar emotie naar boven komt, is het wel bij een rappelbrief. Natuurlijk wilt u deze zo effectief mogelijk maken. Een reden te meer om de teksten eens goed tegen het licht te houden.

Neem uw rappel er eens bij. Staat volgende ‘antieke’ zin of een variant daarvan in uw aanmaning?

‘Mocht dit schrijven uw betaling hebben gekruist, dan mag u deze brief als niet verzonden beschouwen.’

Dan is uw debiteurenbeheer  dringend aan een marketing make-over toe. Deze zin is wellicht één van de meest voorkomende zinnen in rappels. Nutteloos verontschuldigend, het ontkracht alle voorgaande tekst en het is oubollig tot en met.

Tip: Wees creatief. Ik daag u graag uit om uw creativiteit te tonen en een betere zin te formuleren. U hebt er heel wat bij te winnen.

Gelijkaardige publicaties