Le nombre de faillites a baissé de près de 20% le mois dernier
Terug naar overzicht
blog

Geef me nog 1 goede reden om betalingsuitstel te geven

We hadden het in een eerdere blog over betalingsuitstel geven aan klanten. Het kan een commercieel argument zijn. En tegelijkertijd vaart u als leverancier wel bij gezonde klanten.

Als eerste reden verwezen we in de vorige blogpost naar het verbeterende betalingsgedrag in België. Bovendien is een korting contant geven duurder dan een factuur later betaald krijgen.

Gun uw klant zijn geld

En de tweede reden om betalingsuitstel toe te kennen? De klant tijd geven om te betalen is een sterke commerciële troef. Het laat hem toe het geld intussen te gebruiken voor de ontwikkeling van zijn eigen activiteiten. En dat komt uiteindelijk de leverancier ten goede. Wie betalingsuitstel toekent, ondersteunt dus zijn eigen marktontwikkeling.

Bovendien zitten veel bedrijven op een berg cash die ze niet productief aanwenden. Volgens het jongste jaarverslag van de Nationale Bank hadden de niet-financiële bedrijven in België eind september 2013 voor 129 miljard euro in chartaal geld of deposito’s. Dat was 10,2 miljard euro meer dan aan het begin van het jaar. Het bedrag stemt overeen met 33,9% van het bbp, ruim boven het gemiddelde van 27,9% sinds 1999. Na het uitbreken van de financiële crisis legden de ondernemingen immers grote buffers aan. Nu de economische lucht wat opklaart, kan dat geld stilaan worden ingezet om zaken te doen.

Gelijkaardige publicaties