De gevaren wanneer men kredietinformatie gaat crowdsourcen
Terug naar overzicht
blog

Effectief voorraadbeheer bekeken vanuit klantenperspectief

Hoe vermindert  u door effectief voorraadbeheer uw bedrijfskosten, zonder in te boeten aan service? Dat is de hamvraag in de wereld van het voorraadbeheer. Het  is voor veel bedrijven altijd een punt van discussie geweest. Voorraad kost namelijk geld en is een aanslag op uw cashflow. In dit blog ga ik in op effectief voorraadbeheer, bekeken vanuit klantenperspectief. 

Elk bedrijf wil in principe zo min mogelijk voorraad, want dat drukt de kosten. De uitdaging daarbij is een goede balans te vinden. Een aantal redenen waarom u uw voorraad laag houdt: 

  • Kapitaalsbeslag
  • Afval- en uitvalkosten
  • Opslag- en handlingkosten
  • Financieringskosten

Maar u wilt natuurlijk geen productiestop riskeren of het risico lopen om niet meer te verkopen.

Balans tussen klant en cash

Binnen het Belgische bedrijfsleven verhuist  de focus opnieuw naar de bestaande klant. In het verleden ging vaak veel geld naar de werving van nieuwe klanten. Tegenwoordig krijgt ook de bestaande klant weer de belangstelling van de marketingafdelingen. Klantenbehoud bereikt u vooral door met uw service in te spelen op de klantenbehoefte.

Een servicegraad van 100% zou natuurlijk ideaal zijn, maar dan zult u wel enkele nieuwe gebouwen moeten aanschaffen voor de extra voorraad. Goed voorraadbeheer bestaat dus uit een goede balans  tussen service enerzijds en efficiëntie anderzijds. De ‘demand-driven approach’ wordt daarom steeds vaker toegepast.

De ‘demand-driven approach’

Wat is die ‘demand-driven approach’ dan? Het klinkt heel simpel, maar het is vaak moeilijker dan u denkt. U moet proberen te achterhalen wat uw klant wil. Investeer in een goed gesprek met uw belangrijke klanten. Wat zijn hun wensen? Waar lopen ze tegenaan en hoe kunt u bijdragen aan oplossingen? 

De servicegraad wordt vaak vertaald naar het aantal gemiste deals. Dus wanneer u niet (of slechts gedeeltelijk) kunt voldoen aan de vraag van de klant. Een klant die u niet kan bedienen, drijft u in de armen van uw concurrent. Maak een analyse van de gemiste overeenkomsten per klant, per leverancier, per product en per regio. Focus daar dus op en zorg dat u weet waar de knelpunten liggen.

Strategische inspraak

Voorraadbeheer is een logistiek proces waarvoor heel veel softwareprogramma’s en technieken bestaan. Maar vooral het management bepaalt welke voorraad u dient aan te houden.  Spreek u op strategisch niveau uit over de gewenste servicegraad, zodat het doordringt in heel de organisatie. Een strak voorraadbeheer volgt dan vanzelf. 

En misschien wel het grootste voordeel van deze benadering: de hele organisatie leert te werken vanuit de belangen van de klant. Al is dat niet altijd meteen te vertalen in opbrengst of winst.

Gelijkaardige publicaties